REKLAMA
Kolej Wiadomości
1 Minuta czytania

Umowa na zaprojektowanie i prace na LK1 Koluszki – Częstochowa

Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisały umowę z Przedsiębiorstwem Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej (PNUIK) w Krakowie na zaprojektowanie i wykonanie prac na linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa. Prace na tzw. „Wiedence” zostaną zrealizowane do sierpnia 2026 r. Wartość podpisanej umowy to ponad 333 mln zł netto.

Zdjęcie: Anna Znajewska-Pawluk, PKP Polskie Linie Kolejowe, www.plk-sa.pl

Linia kolejowa nr 1 tzw. „Wiedenka” (dawna Kolej Warszawsko-Wiedeńska) to historyczna linia, od której zaczynała się kolej na polskich ziemiach. „Wiedenka” stanowi bardzo ważne połączenie Warszawy z Częstochową, Opolem i Wrocławiem oraz Łodzi z Katowicami. Dzięki inwestycji skróci czas przejazdu pociągów na kluczowych relacjach północ–południe. Obecnie linią nr 1 przejeżdża ponad 100 pociągów w ciągu doby, w tym ok. 60 składów pasażerskich.

Prace obejmą wymianę szyn na jednym torze na szlaku Piotrków Trybunalski – Rozprza i jednym torze na szlaku Baby – Piotrków Trybunalski, montaż 24 rozjazdów na stacjach Rokiciny, Baby, Piotrków Trybunalski, Widzów Teklinów, Kłomnice, Rudniki i posterunku Wyczerpy oraz poprawę geometrii torów wraz z regulacją na całym odcinku Koluszki – Częstochowa. W ramach zadania wykonawca wyremontuje 4 mosty m.in. nad rzekami: Wolbórka i Widzówka oraz wiadukt nad ul. Meliorantów w Częstochowie.

Prędkość pociągów na szlakach objętych pracami wzrośnie ze 120 km/h do 160 km/h. Zwiększy się poziom efektywności i bezpieczeństwa prowadzenia pociągów. Na stacjach i przystankach wymienione zostaną płyty peronowe na nowe, dostosowane do standardów technicznych przewidzianych dla wyższych prędkości pociągów.

Sprawniejsze przejazdy na linii kolejowej między Koluszkami a Częstochową zapewni budowa nowoczesnych urządzeń sterowania na odc. Koluszki – Rokiciny – Baby – Piotrków Trybunalski oraz stacji Rudniki. Na jednoczesną jazdę kilku pociągów na szlaku pozwoli komputerowa samoczynna, blokada liniowa. W ten sposób wzrośnie przepustowość trasy, co umożliwi zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.

Wyższy poziom bezpieczeństwa na styku torów z drogami zapewnią nowe urządzenia przejazdowe na 37 przejazdach kolejowo-drogowych oraz na dwóch przejściach w poziomie szyn, które zyskają m.in. nową sygnalizację świetlną i rogatki.

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.