
Linia kolejowa nr 1 tzw. „Wiedenka” (dawna Kolej Warszawsko-Wiedeńska) to historyczna linia, od której zaczynała się kolej na polskich ziemiach. „Wiedenka” stanowi bardzo ważne połączenie Warszawy z Częstochową, Opolem i Wrocławiem oraz Łodzi z Katowicami. Dzięki inwestycji skróci czas przejazdu pociągów na kluczowych relacjach północ–południe. Obecnie linią nr 1 przejeżdża ponad 100 pociągów w ciągu doby, w tym ok. 60 składów pasażerskich.
Prace obejmą wymianę szyn na jednym torze na szlaku Piotrków Trybunalski – Rozprza i jednym torze na szlaku Baby – Piotrków Trybunalski, montaż 24 rozjazdów na stacjach Rokiciny, Baby, Piotrków Trybunalski, Widzów Teklinów, Kłomnice, Rudniki i posterunku Wyczerpy oraz poprawę geometrii torów wraz z regulacją na całym odcinku Koluszki – Częstochowa. W ramach zadania wykonawca wyremontuje 4 mosty m.in. nad rzekami: Wolbórka i Widzówka oraz wiadukt nad ul. Meliorantów w Częstochowie.
Prędkość pociągów na szlakach objętych pracami wzrośnie ze 120 km/h do 160 km/h. Zwiększy się poziom efektywności i bezpieczeństwa prowadzenia pociągów. Na stacjach i przystankach wymienione zostaną płyty peronowe na nowe, dostosowane do standardów technicznych przewidzianych dla wyższych prędkości pociągów.
Sprawniejsze przejazdy na linii kolejowej między Koluszkami a Częstochową zapewni budowa nowoczesnych urządzeń sterowania na odc. Koluszki – Rokiciny – Baby – Piotrków Trybunalski oraz stacji Rudniki. Na jednoczesną jazdę kilku pociągów na szlaku pozwoli komputerowa samoczynna, blokada liniowa. W ten sposób wzrośnie przepustowość trasy, co umożliwi zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.
Wyższy poziom bezpieczeństwa na styku torów z drogami zapewnią nowe urządzenia przejazdowe na 37 przejazdach kolejowo-drogowych oraz na dwóch przejściach w poziomie szyn, które zyskają m.in. nową sygnalizację świetlną i rogatki.