Umowy na projekt usprawnienia połączeń Kaszuby – Trójmiasto
PLK podpisały umowy z wykonawcami dokumentacji przygotowawczej projektów, których realizacja usprawni kolejowe połączenia mieszkańców Kaszub z Trójmiastem. Zadania są dofinansowane z RPO Województwa Pomorskiego.
Więcej połączeń kolejowych na Mierzeję Helską
Celem projektu pn. „Poprawa przepustowości na linii nr 213 Reda – Hel” jest zwiększenie liczby pociągów kursujących na trasie do Helu. Poprawi to dostępność komunikacyjną mieszkańców północnych Kaszub i Mierzei Helskiej z Trójmiastem oraz resztą kraju. Wykonawca dokumentacji zaproponuje warianty polegające m.in. na budowie mijanek (Reda Rekowo, Żelistrzewo, Swarzewo, Chałupy, Hel Bór), dobudowie drugiego toru na odcinku Reda – Władysławowo oraz Jastarnia – Hel oraz elektryfikacji linii.
Przeanalizowana zostanie również budowa nowych przystanków osobowych o roboczych nazwach Reda Ciechocino, Smolno, Chałupy Kemping, Kuźnica Wschód, Jastarnia Wschód, Hel Bór. Pod uwagę wzięta będzie także dobudowa peronów w Pucku, Władysławowie i Jastarni. Lepszy dostęp do pociągów byłby po rozbudowie peronu w Chałupach i Mrzezinie. Analizowana będzie budowa węzła przesiadkowego Władysławowo Południe lub Gnieżdżewo/Swarzewo.
Do Bytowa wrócą pociągi pasażerskie
Projekt pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 211 odcinek Lipusz – Kościerzyna i linii kolejowej nr 212 odcinek Lipusz – Bytów” pozwoli na powrót pociągów z Bytowa, przez Lipusz i Kościerzynę do Trójmiasta. W ramach dokumentacji przygotowawczej szczegółowo przeanalizowany będzie zakres przebudowy torów między Lipuszem a Bytowem.
Jeden z wariantów, który przygotuje wykonawca, uwzględni budowę nowej stacji pod roboczą nazwą Lipusz Północny, która umożliwi bezpośrednie połączenie linii z Kościerzyny do Lipusza (nr 211) z linią z Lipusza do trasy Miastko – Słupsk (nr 212).
Nowy przystanek w Lęborku
Realizacja projektu pn. „Rewitalizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork – Nowa Wieś Lęborska” pozwoli na wydłużenie relacji pociągów SKM do Nowej Wsi Lęborskiej i poprawi mieszkańcom dostęp do kolei. W planach jest m. in. rozbudowa przystanku osobowego w Nowej Wsi Lęborskiej o dodatkowy tor. Analizowana będzie budowa nowego przystanku osobowego Lębork Sikorskiego, co poprawiłoby dostęp do kolei w tej dynamicznie rozwijającej się części miasta. Wymiana torów na ponad 3-kilometrowym odcinku oraz zamontowanie sieci trakcyjnej umożliwiłoby całoroczny ruch pociągów SKM między Lęborkiem a Nową Wsią Lęborską.
Kolej dla północnych dzielnic Gdyni
Wykonawca dokumentacji przygotowawczej dla projektu pn. „Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni oraz Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze Pomorskiej Metropolii” przeanalizuje rozwiązania, które mogą poprawić dostęp mieszkańców Kosakowa i okolic do transportu kolejowego. Celem będzie jego integracja z innymi gałęziami lokalnego transportu. Analizie zostanie poddane nowe połączenie kolejowe na trasie Gdynia – Rumia – Gdynia Port Oksywie – Kosakowo – Mosty/Mechelinki. Wykonawca rozważy także budowę nowego przystanku osobowego Gdynia Śródmieście na przedłużeniu ul. Żwirki i Wigury oraz budowę dodatkowych peronów na przystankach Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana oraz Gdynia Stocznia.
Dokumentacja przygotowawcza dla wymienionych projektów powstanie dzięki środkom z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Opracowanie dokumentów planowane jest do końca 2020 r. Wartość przygotowania czterech dokumentacji to 4,755 mln zł (netto). Realizacja projektów planowana jest po 2020 roku.
Tekst i zdjęcie: Martyn Janduła, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.