3 grudnia 2024 r. w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie podczas, którego przedstawione zostały założenia nowego, długoterminowego podejścia do rozwoju kolei w obszarze infrastruktury. Opierają się one na modelu równomiernego rozwoju sieci transportowej w regionach, w połączeniu z ośrodkami miejskimi generującymi największe potoki pasażerskie. Zaprezentowano również, jak kolej regionalna wraz z połączeniami dalekobieżnymi dostępnymi w każdym powiecie może korzystnie wpływać na ich rozwój i codzienną mobilność mieszkańców. Reprezentanci urzędów marszałkowskich mogli zapoznać się z planem konsultacji oraz fazami pracy nad koncepcją Zintegrowanej Sieci Kolejowej.
– Projekt CPK jest jednym z priorytetów polskiego rządu w zakresie rozwoju infrastruktury. Zarówno lotnisko CPK, jak i pierwsza linia kolejowa w standardzie kolei dużych prędkości, tzw. „Y”, która połączy Warszawę – Łódź – Wrocław i Poznań, powstają we współpracy z przedstawicielami regionów naszego kraju. Podejmujemy duży wysiłek, żeby patrzeć nie tylko przed siebie, ale także wokół siebie, tak by inwestycje oddziaływały możliwie szeroko – powiedział Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK.
– Prezentujemy nowe podejście do rozwoju kolei. Przede wszystkim zmieniamy punkt ciężkości z Warszawy i lotniska CPK na układ policentryczny. Chcemy, by kolej odpowiadała na trzy główne potrzeby: skomunikowała wszystkie powiaty połączeniami dalekobieżnymi, była w stanie zrealizować idee Polski trzech godzin, która zapewni możliwość przejechania całego kraju koleją właśnie w tym czasie i Polski w 100 minut, czyli dostępnych połączeń szybką koleją pomiędzy największymi miastami kraju – powiedział Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
Spotkanie było okazją do wymiany spostrzeżeń i zasygnalizowania białych plam na mapie publicznego transportu zbiorowego. Na początku 2025 r. planowane są spotkania w ramach regionalnych paneli eksperckich, czyli cyklu spotkań w każdym z województw.
Docelowa Zintegrowana Sieć Kolejowa w Polsce powstanie w oparciu o analizy:
- Strategicznego Studium Lokalizacyjnego korytarzy CPK i obecnej sieci kolejowej,
- analizę sieciową z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi CPK,
- infrastrukturalnych priorytetów inwestycyjnych CPK i PKP PLK do 2035 r.,
- wniosków płynących z regionalnych paneli eksperckich.
Zakończenie prac analitycznych nad ZSK planowane jest w 2026 r.