Podczas spotkania z udziałem sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusza Marchewki, prezesa ZMPSiŚ Jarosława Siergieja, wiceprezesa ds. inwestycji Krzysztofa Sadowskiego oraz pełnomocnika ds. rozwoju Portów Rafała Zahorskiego mowa była m.in. o decyzji lokalizacyjnej oraz dialogu z lokalną społecznością.
Z końcem lipca otrzymano prawomocną decyzję lokalizacyjną – z końcem lipca została dostarczona do ZMPSiŚ. Obecnie spółka czeka na decyzję środowiskową, którą przed końcem roku ma wydać GDOŚ.
– Decyzja lokalizacyjna jest nieodwołalna i wiążąca – zapewniał podczas konferencji prasowej minister Arkadiusz Marchewka. – W ostatnich miesiącach wykonano też m.in. studium wykonalności i raportu środowiskowego dla wschodniego toru podejściowego do portu w Świnoujściu oraz ogłoszono przetarg na badania ferromagnetyczne – dodawał.
Inwestycja w Porcie w Świnoujściu to projekt odpowiedzialny, uzasadniony ekonomicznie i ekologiczny. ZMPSiŚ dokłada wszelkich starań, żeby terminal był postrzegany jako szansa na zrównoważony rozwój.
Port jest mieszkańcem Świnoujścia
Port, jak inne lokalne firmy i instytucje jest partnerem i współtwórcą lokalnej społeczności, jednym spośród mieszkańców, razem z nimi tworzącym tkankę miasta. – Port, ze względu na swoje uwarunkowania i cechy, warunkuje morską tożsamość Świnoujścia, a poprzez swoją działalność tworzy lokalny dobrobyt – mówił prezes Jarosław Siergiej.
Nowa droga do plaży będzie wytyczona w wyniku konsultacji z miastem. Droga zostanie zbudowana przez ZMPSiŚ.
– Podczas lipcowej sesji Rady Miasta w Świnoujściu sygnalizowana była potrzeba utrzymania drogi do plaży. Zaproponowaliśmy dwa warianty jej przebiegu, jesteśmy otwarci na konsultacje w tej sprawie, czekamy na odpowiedź ze strony Świnoujścia – podkreślał prezes Siergiej.
Przyszła droga w przywołanej koncepcji składa się z odcinka drogi, parkingu przy Podziemnym Mieście i dojścia bezpośredniego do plaży. Obecnie rozważane są dwa warianty przebiegu drogi – zachodni, częściowo przebiegający w granicach administracyjnych portu w Świnoujściu i wschodni – omijający teren portu.
Nowy przebieg drogi rowerowej R10 – ZMPSiŚ podjął już konsultacje z Urzędem Marszałkowskim, by w projekcie zaproponować najlepsze rozwiązanie, zgodne z aktualnymi standardami. Obecna droga na odcinku w okolicy obecnego Terminalu LNG oraz przyszłego Terminalu Kontenerowego ma w tej chwili przebieg tymczasowy. Propozycje spółki są bezkolizyjne i wygodne dla fanów dwóch kółek. Tzw. VeloBaltica jest przecież jedną z atrakcji turystycznych: rowerzyści przybywają do Świnoujścia z Polski i zagranicy, by przejechać jedną z najpopularniejszych tras w naszym kraju. Wariant pierwszy zakłada wpisanie się częściowo w obecny przebieg drogi, dalej odbicie na południe, w kierunku planowanego wiaduktu i pokonanie torów drogą prowadzącą przez wiadukt właśnie. Druga alternatywa to droga w całkowicie nowym przebiegu – jest to wariant najmniej kolizyjny dla rowerzystów.
Inwestycja w Głębokowodny Terminal Kontenerowy jest planowana jako jedna z najbardziej ekologicznych i nowoczesnych w Basenie Morza Bałtyckiego. Na terminalu zostaną zastosowane nowoczesne niskoemisyjne technologie przeładunkowe, sprzęt przeładunkowy stosowany na terminalu będzie charakteryzował się możliwie jak najniższym poziomem emisji w najszerszym rozumieniu tego słowa – emisji zanieczyszczeń, pyłów, gazów oraz hałasu.