REKLAMA
Motoryzacja Wiadomości
1 Minuta czytania

Więcej autobusów elektrycznych w barwach WTP

Kilkadziesiąt nowych autobusów elektrycznych wyjechało na warszawskie ulice. To zarówno przegubowce jak i krótsze, 12-metrowe pojazdy. W 2025 roku flota elektrycznych autobusów WTP przekroczy liczbę 200 sztuk.

Zdjęcie: ZTM Warszawa, www.ztm.waw.pl

3 lutego 2025 r. na trasę linii 128 wyjechał przegubowy solaris urbino electric 18 kupiony przez Zarząd Transportu Miejskiego, przy wsparciu środków europejskich w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz środków krajowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego nr 6.3 „Zielony Transport Publiczny”. Warszawa wzięła udział w naborze, wniosek został oceniony pozytywnie i stolica otrzymała dofinansowanie.

Wszystkich autobusów z tego projektu kupiono 12, będą docierały do Warszawy do końca kwietnia, w trzech transzach (trzy pojazdy w pierwszej partii i dwie transze po cztery). Każdy z nich zabiera ponad 120 pasażerów (w tym 39 na miejscach siedzących). To najdłuższe, 18-metrowe pojazdy w standardzie obowiązującym w Warszawskim Transporcie Publicznym. Autobusy mogą być ładowane złączami „wtyczkowymi” w zajezdni oraz za pomocą pantografów na pętlach z ładowarkami – pomiędzy kursami.

W tej „dwunastce” znajdziemy też kilka nowości. Przede wszystkim radarowy system informowania kierowców o martwym polu z prawej strony pojazdu oraz przed nim. Jego zadaniem jest m.in. wspomaganie kierowcy przy ruszaniu i ostrzeganie o ewentualnych przeszkodach przed autobusem oraz o możliwej kolizji z pieszymi, czy rowerzystami znajdującymi się lub poruszającymi z prawej strony pojazdu. System radarowy wykrywa przeszkody i sygnalizuje to dźwiękowo i wizualnie. Ostrzega także o przekroczeniu dozwolonej prędkości.

Nieco inaczej niż w dotychczas eksploatowanych solarisach wygląda wnętrze. W oczy rzuca się wykładzina w deseń przypominający drewniany parkiet oraz korpusy siedzeń w kolorze żółtym dla osób z dzieckiem na ręku oraz kobiet w ciąży, osób niepełnosprawnych i o ograniczonych możliwościach poruszania się. Siedzenia w autobusach pokryte są tworzywem nazywanym potocznie ekoskórą w dwóch kolorach – szarym i czerwonym; przy czym ta pierwsza barwa dominuje na fotelach w przestrzeni pojazdu z niską podłogą, druga zaś na podestach.

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA