
Przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej został podzielony na trzy części:
- od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km) – trwa procedura wyboru najkorzystniejszej oferty,
- od obwodnicy Nowej Dęby w m. Komorów do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km) – wybór najkorzystniejszej oferty firmy Promost Consulting za kwotę 3 682 398,60 zł,
- od obwodnicy Kolbuszowej w m. Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km) – wybór najkorzystniejszej oferty firmy Promost Consulting za kwotę 4 474 125,00 zł.
Przy wyborze GDDKiA brała pod uwagę cenę (60 proc.) oraz kryteria pozacenowe (doświadczenie głównego projektanta drogowego – 20 proc., doświadczenie zespołu geologicznego – 10 proc. i doświadczenie zespołu środowiskowego – 10 proc.).
W celu ustalenia optymalnego przebiegu nowych odcinków DK9, przyszły wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, m.in. ruchowych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych. Zostaną również wstępnie ustalone rozwiązania projektowe planowanej drogi, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami drogi krajowej nr 9, obsługa terenów przyległych, a także rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska.
Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej (DŚU) są warunkami niezbędnymi do przejścia do kolejnego etapu, tj. prac przygotowawczych w zakresie Koncepcji programowej. Na jej podstawie określony zostanie zakres niezbędnych robót potrzebnych do wykonania w trakcie realizacji inwestycji.
Elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość przebiegu drogi krajowej nr 9 są przygotowywane do realizacji obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Aktualnie trwa uzyskiwanie DŚU dla tych zadań. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km.