
Wniosek o decyzję środowiskową
W kwietniu GDDKiA złożyła do Burmistrza Nowego Targu wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy południowej obwodnicy miasta, która ma być częścią drogi krajowej nr 49. We wniosku jako preferowaną trasę przebiegu drogi wskazano wariant nr 3, który został przygotowany po uwzględnieniu uwarunkowań społecznych, środowiskowych, technicznych i finansowych.
W maju GDDKiA spotkała się w nowotarskim Urzędzie Miasta ponownie z mieszkańcami i przedstawiła argumenty i racje przemawiające za budową obwodnicy zgodnie z przebiegiem wskazanym w wariancie nr 3. Na prośbę Rady Miasta drogowcy przygotowali wizualizacje przedstawiające przebieg obwodnicy widziany z perspektywy osiedla Polana Szaflarska.
Trasa obwodnicy
Wariant nr 3 ma długość 4,53 km. Wykorzystuje korytarz zostawiony przez miasto Nowy Targ w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Zaplanowano dwujezdniową drogę, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas będzie miał 3,5 m szerokości. Pomiędzy jezdniami przewiduje się pas rozdziału szerokości 3 m. Będzie to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego).
Trasa rozpoczynać się będzie na węźle Nowy Targ Południe i biec początkowo estakadą w kierunku wschodnim, a następnie północno-wschodnim wzdłuż brzegu Białego Dunajca. Pod estakadą powstanie połączone z ul. Szaflarską rondo, które zapewni wjazd i zjazd na obwodnicę kierowcom podróżującym na trasie Zakopane – Krościenko nad Dunajcem. Projektowana przez miasto Nowy Targ ul. Sikorskiego będzie połączona z rondem przy ul. Szaflarskiej, dzięki czemu również zyska dostęp do obwodnicy.
Żeby zminimalizować oddziaływanie nowej drogi na Nowotarską Strefę Relaksu przygotowano rozwiązania pozwalające zmniejszyć pasu terenu niezbędnego do poprowadzenia odcinka wzdłuż tego obszaru. Zostaną również wybudowane ekrany akustyczne.
W dalszej części obwodnicy, na północ od istniejącej kładki pieszo-rowerowej, powstanie most nad Białym Dunajcem, następnie trasa połączy się z istniejącą DK49 ok. 300 metrów na północ od Zakładu Gospodarowania Odpadami. W tym miejscu powstanie rondo. Dalej droga biec będzie na południe, w obecnym śladzie DK49, do ronda na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 969 (obwodnica Waksmundu). Ten odcinek zostanie rozbudowany do dwóch jezdni, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Wzdłuż nowej trasy powstaną nowe drogi zapewniające komunikację dla tego obszaru. W ramach inwestycji GDDKiA będzie dbać także o zachowanie ciągłości przebiegu ścieżek rowerowych i narciarskich tras biegowych. Zaplanowano budowę przejść dla średnich i małych zwierząt. Drogowcy przebudują również fragment ul. Lotników.
Kolejne kroki
Po uzyskaniu DŚU powstanie Koncepcja programowa obwodnicy Nowego Targu. W jej ramach GDDKiA będzie prowadzić m.in. badania geologiczne terenu. Następnie drogowcy planują ogłoszenie przetargu na wykonanie tej inwestycji w formule „Projektuj i buduj”. Przewidywany czas realizacji to lata 2025-2029.