Przetarg na ten odcinek drogi ekspresowej S61 ma już swoją historię. Został ogłoszony 31 marca 2017 roku. Pierwszego wyboru najkorzystniejszej oferty dokonano po niespełna 9 miesiącach – 12 grudnia 2017 roku. Za 443 mln zł odcinek miała zbudować firma Impresa Pizzarotii. Wkrótce pojawiły się jednak problemy.
Pierwsze odwołanie
Wybór zakwestionowało inne konsorcjum – PORR S.A. wraz z Unibep S.A., które również startowało w tym przetargu. Krajowa Izba Odwoławcza w dniu 11.01.2018 r. wydała wyrok uwzględniający odwołanie w zakresie zarzutu dotyczącego doświadczenia personelu Wykonawcy, przy czym nakazała Zamawiającemu dokonanie powtórnego badania oferty Impresa Pizzarotti & C. S.p.A. Tak też się stało i w dniu 15.02.2018 r. Zamawiający otrzymał wszelkie materiały, które potwierdzały doświadczenie personelu Wykonawcy w zakresie funkcji Kierownika Budowy. W dniu 05.03.2018 r. GDDKiA dokonała ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty – Impresa Pizzarotti & C. S.p.A.
Poskarżyli się sami na siebie
Wówczas stało się coś nieoczekiwanego – to właśnie ponownie wybrana firma… odwołała się od decyzji o wyborze do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). W tej sytuacji 23 marca Oddział postanowił uwzględnić to odwołanie, mimo że podjęte przez GDDKiA działania były zgodne z prawem. W dniu 27 marca KIO umorzyło postępowanie, a GDDKiA Oddział w Białymstoku unieważnił czynności wyboru najkorzystniejszej oferty.
Teraz TOTO
Następnie Inwestor zwracał się do kolejnych firm uczestniczących w przetargu, – ale swoją ofertę podtrzymała dopiero czwarta z kolei firma TOTO S.p.A, która zaproponowała kwotę 525,6 mln zł, zatem o ponad 82 miliony złotych wyższa niż pierwotnie Impresa Pizzarotti. Oferta TOTO spełniała też wszystkie pozostałe warunki. Po wszechstronnym sprawdzeniu oferty, 26 czerwca, oferta Włochów została uznana za najkorzystniejszą.
Strategiczny odcinek
Odcinek nr IV od węzła „Łomża Zachód” do węzła „Kolno” ma ponad 13-kilometrów. To najważniejszy fragment przyszłej obwodnicy Łomży, z 1200-metrowym mostem nad Narwią Zaplanowany został, jako dwujezdniowa droga ekspresowa, po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z nawierzchnią z betonu cementowego. Przewidziano obciążenie 115 kN/oś, szerokość pasów ruchu 3,5 m, pasów awaryjnych 2,5 m, wreszcie pasa rozdziału o szerokości 5 m.
„Projektuj i buduj”
Autor: GDDKiA O/Białystok