REKLAMA
Kolej Tunele Wiadomości
1 Minuta czytania

Wybrano wykonawcę tunelu KDP w Łodzi

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejsza ofertę w przetargu na drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Wybrano ofertę spółki PORR o wartości 1 mld 761 mln zł netto.

Wizualizacja: CPK, www.cpk.pl

Inwestycja jest częścią kluczowej linii nr 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 r. połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 r. umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości również do Wrocławia i Poznania. Rozpoczęcie prac budowlanych jest możliwe jeszcze w 2025 r.

Rozstrzygnięty przetarg dotyczy budowy tunelu od komory „Retkinia” do komory „Fabryczna” wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej.

Podpisanie umowy z wyłonionym wykonawcą planowane jest jeszcze w tym kwartale, a konsorcjum będzie miało 48 miesięcy od momentu zawarcia umowy na zrealizowanie inwestycji. Data zawarcia umowy zależy od rozstrzygnięcia ewentualnych odwołań od wyniku przetargu. Założenia są takie, że prace budowlane ruszą w tym roku.

Łódzki tunel CPK drążony będzie tarczą zmechanizowaną TBM, która będzie miał średnicę ok. 14 metrów i ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Będzie to najdłuższy i najszerszy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony jednym odcinkiem w Polsce. Przebieg przez centrum Łodzi – pod istniejącą, gęstą zabudową – stanowi dodatkowe wyzwanie realizacyjne i konieczność zastosowania możliwie najlepszych rozwiązań asekuracyjnych.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.