
Decyzja o dobudowie jezdni
Budowa obwodnicy rozpoczęła się wiosną 2019 r. W trakcie jej budowy, w związku z planowaną realizacją dwujezdniowej drogi ekspresowej S17 z Piask do granicy kraju, podjęta została decyzja o dobudowaniu drugiej jezdni na długości ok. 5,4 km.
Jesienią 2020 r. lubelski Oddział GDDKiA podpisał z wykonawcą aneks do umowy, którego przedmiotem była budowa drugiej nitki obwodnicy. Natomiast w listopadzie 2021 r. udostępniono kierowcom pierwszą jezdnię (9,6 km). W rejonie dwóch węzłów (w. Tomaszów Północ i w. Tomaszów Południe) zrealizowany został docelowy, dwujezdniowy układ.
Pierwotnie dobudowa drugiej nitki planowana była na lata 2025-2026. Podpisanie aneksu z obecnym wykonawcą pozwoliło przyspieszyć udostępnienie pełnego przekroju trasy o około trzy lata.
Zakres inwestycji
W ramach inwestycji powstało 14 obiektów inżynierskich, w tym sześć wiaduktów pełniących dodatkowo funkcję przejść dla zwierząt średnich i małych, drogi do obsługi ruchu lokalnego oraz urządzenia ochrony środowiska. Wybudowane również zostały dwa węzły drogowe: Tomaszów Lubelski Północ na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 850 i węzeł Tomaszów Lubelski Południe na włączeniu do DK17.
Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego ma ok. 9,6 km. Wykonawcą jest Mota-Engil Central-Europe. Wartość umowy podstawowej to ok. 193,5 mln zł, natomiast wartość zamówienia uzupełniającego (dobudowa drugiej jezdni) to ok. 74 mln zł. Inwestycja została realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 i dofinansowana ze środków UE w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko w kwocie 118,8 mln zł.
Liczby:
- Długość obwodnicy - ok. 9,6 km,
- Długość drugiej jezdni między węzłami - ok. 5,4 km,
- Koszt budowy dwóch jezdni (wraz z pracami przygotowawczymi, wykupem gruntów i nadzorem) - ok. 365 mln zł,
- Dofinansowanie z UE (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko)- ok. 119 mln zł.