Finał postępowania przetargowego
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazała najkorzystniejsze oferty w przetargach na trzy odcinki Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS). Dla fragmentu Kołbaskowo – Dołuje wybrano ofertę firmy PORR o wartości 776,76 mln zł, dla odcinka Dołuje – Police – ofertę firmy NDI o wartości 694,78 mln zł, a dla odcinka Police – Goleniów (z tunelem pod Odrą) – ofertę międzynarodowego konsorcjum NDI i DOGUS o wartości ponad 5,3 mld zł.
Pozostali oferenci mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Postępowania przetargowe będą podlegały standardowej kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Przetarg na realizację inwestycji ogłoszono w grudniu 2024 r. Oferty dla dwóch pierwszych odcinków poznano w maju 2025 r., a dla trzeciego – w czerwcu. Wszystkie dokumenty zostały szczegółowo zweryfikowane. Część ofert odrzucono z powodów formalnych, m.in. braku załączników, nieprawidłowego wadium czy niewłaściwego podpisania dokumentów. Dokładna analiza ofert miała na celu uniknięcie problemów w dalszych etapach procedury i realizacji inwestycji.
Plan realizacji inwestycji
Po podpisaniu umów wykonawcy opracują projekty wykonawcze i przystąpią do robót budowlanych. Odcinki Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police mają zostać ukończone w 2029 r.
Największym i najbardziej wymagającym elementem inwestycji będzie odcinek Police – Goleniów, którego zakończenie planowane jest w 2033 r. Wynika to z konieczności wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu pod Odrą o długości 5 km.
W sąsiedztwie inwestycji trwa już budowa II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13, w ramach której powstaje nowy węzeł drogowy Kołbaskowo. Połączy on Zachodnią Obwodnicę Szczecina z DK13 i autostradą A6.
Ring wokół Szczecina
Zachodnia Obwodnica Szczecina odciąży obecne trasy A6, S3 i S6 omijające miasto od południa i wschodu. Nowa droga domknie ring wokół Szczecina, poprawiając płynność ruchu i bezpieczeństwo w całej aglomeracji.
Inwestycja ma szczególne znaczenie dla Polic – skróci dystans do węzła Goleniów Północ (S3/S6) z 58 km do 23 km, a czas przejazdu ulegnie znacznemu skróceniu. Z centrum Szczecina zostanie wyprowadzona znaczna część ruchu tranzytowego, w tym pojazdy ciężarowe kierujące się do zakładów chemicznych w Policach.
Budowa ZOS w ciągu S6 jest elementem Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Tunel pod Odrą – kluczowy element inwestycji
Zachodnia Obwodnica Szczecina przetnie rzekę Odrę na północ od Polic. Z uwagi na uwarunkowania terenowe i środowiskowe przewidziano budowę dwururowego tunelu drążonego maszyną TBM (Tunnel Boring Machine).
Tunel będzie miał 5 km długości, średnicę zewnętrzną 15 m i grubość obudowy 60 cm. Zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, służących ewakuacji w sytuacjach awaryjnych. Spód konstrukcji znajdzie się 51 m poniżej poziomu terenu, a jezdnia – do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą liczyć po około 600 m długości.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
