Wykorzystanie barier drogowych
Drogi ekspresowe i autostrady z definicji przeznaczone są do ruchu pojazdów. Wszelkie elementy wyposażenia drogi z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego mają zadbać o bezpieczeństwo podróżujących.
Bariery drogowe, montowane po zewnętrznej stronie drogi lub w pasie rozdziału, mają wysokość ok. 50-60 cm. Ich zadaniem jest uniemożliwienie pojazdom zjazdu z drogi na pobocze lub sąsiednią jezdnię. Na odcinkach dróg przechodzących przez obiekty inżynierskie oddzielne dla każdej jezdni: mosty, wiadukty lub estakady, montuje się dwukrotnie wyższe bariery. Muszą mieć co najmniej 110 cm wysokości, a ich zadaniem jest zabezpieczenie przed wypadnięciem pojazdu z trasy. Takie rozwiązanie jest zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.
Obiekty inżynierskie przewidziane do ruchu pieszych czy rowerzystów, nawet jeśli różnica poziomu wynosi tylko 0,5 m, powinny być wyposażone w zabezpieczenia chroniące przed upadkiem osób z wysokości. Tym zabezpieczeniem są bariery uzupełnione poręczą oraz dodatkowymi elementami poziomymi, przy czym wysokość balustrady powinna wynosić nie mniej niż 110 cm.
Pamiętajmy, jeśli sytuacja zmusiła nas do opuszczenia pojazdu na drodze ekspresowej lub autostradzie to korzystajmy z wyznaczonych wyjść ewakuacyjnych lub przechodźmy przez niskie, sięgające kolan dorosłej osoby bariery. Jeśli bariera sięga powyżej pasa, idźmy wzdłuż niej do miejsca, w którym będzie niższa i dopiero tam możemy bezpiecznie ją przekroczyć. Nie ważne, czy robimy to w dzień czy po zmroku czy w nocy. Niech wysokość bariery zawsze mówi o tym, czy można ją bezpiecznie pokonać.
Te same zasady obowiązują również w szczególnych sytuacjach, np. gdy z jakiegoś ważnego powodu (np. chcemy udzielić pomocy poszkodowanym w wypadku) musimy przejść na drugą jezdnię przez pas rozdziału. Jeśli jest niska bariera możemy przejść, jeśli wysoka to idziemy do miejsca, w którym będzie niska. Pamiętajmy o tym. Chodzi o nasze bezpieczeństwo.
Wspomniane wcześniej rozporządzenie nie mówi nic o dodatkowych rozwiązaniach zabezpieczających. Takich wytycznych nie ma również w opracowanym na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury Katalogu typowych konstrukcji drogowych obiektów mostowych. Analizując wydarzenia na drogach, postanowiliśmy zbadać, jakie są możliwości dodatkowego zabezpieczenia lub ostrzeżenia przed niebezpieczeństwem pieszych, którzy w awaryjnej sytuacji znajdą się na drodze poza autem. O opinie poprosiliśmy również ekspertów zajmujących się branżą mostową i BRD. Na sieci dróg krajowych jest 1400 podwójnych obiektów o łącznej długości 90 km.
Tekst i zdjęcie: GDDKiA