Prace przy DK55
Roboty na ok. 700-metrowym odcinku w Brachlewie prowadzone były od 2022 r. Oprócz przebudowy drogi, prowadzono również prace w obrębie wiaduktu kolejowego nad DK55 w ciągu linii kolejowej nr 207 łączącej Toruń z Malborkiem. Stary obiekt miał jedynie 3,9 m wysokości i 9,3 m szerokości. Nowy wiadukt charakteryzuje się następującymi parametrami: 4,7 m wysokości oraz 22,5 m szerokości. Zwiększono skrajnię drogową w obszarze wiaduktu i dostosowano jezdnię do nośności 11,5 t/oś.
Dodatkowo, na całej długości rozbudowywanego odcinka drogi, powstał ciąg pieszo-rowerowy. Wybudowano również system kanalizacji deszczowej oraz kanał technologiczny. Jednocześnie przebudowano system oświetlenia drogowego oraz zamontowano ekran akustyczny o długości ok. 60 m. Ponadto wzmocniono zabezpieczenia skarp i muru oporowego.
Historyczne murale
W ramach prac przy wiadukcie kolejowym nad DK55 zdecydowaliśmy się podkreślić lokalną historię z uwagi na lokalizację inwestycji. Na przyczółkach obiektu wykonano dwa murale z odniesieniem do stylu gotyckiego. Na jednym przedstawiono zamek w Kwidzynie, na drugim wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO zamek w Malborku.
Celi inwestycji
Dzięki przebudowie DK55 w Brachlewie zwiększy się przepustowość układu drogowego. Poprawi się bezpieczeństwo na trasie ze Sztumu do Kwidzyna poprzez rozdzielenie ruchu kołowego, rowerowego i pieszego.
Inwestycja pozytywnie wpłynie również na jakość życia mieszkańców i środowisko naturalne, m.in. dzięki obniżeniu poziomu hałasu, drgań oraz redukcję ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport.
Koszt rozbudowy DK55 w Brachlewie to ok. 21 mln zł.