REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
2 Minuty czytania

Zakończono rozbudowę terminala promowego w Świnoujściu

Spółka Budimex i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście otworzyli terminal w Świnoujściu. W ramach inwestycji przebudowano stanowiska promowe, rampy przeładunkowe, zmodernizowano istniejącą infrastrukturę drogową i kolejową oraz zaplecze techniczne na nabrzeżu.

Zdjęcie: Budimex SA, www.media.budimex.pl

Prace rozpoczęły się 19 września 2019 r. i trwały 47 miesięcy. Wartość inwestycji to 185,2 mln zł.

Dzięki rozbudowie terminalu będzie mógł on obsługiwać transport intermodalny, w tym promy oraz statki pasażerskie o długości do 270 metrów. Inwestycja jest ważnym elementem autostrady morskiej Świnoujście-Trelleborg o nazwie CEF (Łącząc Europę). Projekt zakłada lepszą integrację zespołu portowego Szczecin-Świnoujście w morsko-lądowym korytarzu transportowym Północ-Południe i przyczyni się do rozwoju gospodarczego kraju oraz regionu zachodniopomorskiego. Przebudowę terminalu zlecił Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz partnerzy szwedzcy z Portu Promowego w Trelleborgu.

‎- Z nieukrywaną dumą przekazujemy do użytku, kolejną w ostatnim czasie, ważną dla mieszkańców województwa ‎zachodniopomorskiego inwestycję. Jesteśmy bardzo aktywni w regionie realizując kluczowe inwestycje z różnych obszarów budownictwa. We wrześniu br. podpisaliśmy umowę na ‎budowę terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Będzie to jedna z najnowocześniejszych w Europie ‎instalacji tego typu i tak, jak pozostałe, przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu. Zachodniopomorskie wieloaspektowo skorzysta na naszej obecności – powiedział Sylwester ‎Góra, Dyrektor Kontraktu w Budimex S.A.

Do Świnoujścia zawija 77 promów tygodniowo, tym samym ulokowany tutaj terminal portowy jest zdecydowanie największym obiektem tego typu w Polsce, przed Gdynią i Gdańskiem, który w samym 2022 roku obsłużył 1,1 mln osób, 515 688 szt. samochodów ciężarowych i naczep oraz 270 969 szt. samochodów osobowych.

W ramach kontraktu Budimex dokonał przebudowy istniejącej rampy przeładunkowej do nowych parametrów technicznych i uzyskania ‎‎35 m szerokości i 180 T nośności, a także przedłużył stanowisko nr 5 o stanowisko nr 6, w celu utworzenia jednej linii cumowniczej o ‎długości 294 m wraz z wykonaniem umocnienia dna‎. Dodatkowo zmodernizowano stanowisko nr 5 w celu uzyskania głębokości technicznej Ht = 12,0 m i dopuszczalnej Hdop = 13,0 m‎. Na nabrzeżu oraz zapleczu przebudowano, a w razie braku wykonano niezbędną infrastrukturę techniczną.

Budimex zajął się również torowiskiem – przebudowując lub budując nowe tory kolejowe na zapleczu stanowisk promowych 4 i 5, oraz infrastrukturą drogową – budując całkowicie nową estakadę nad stacją kolejową Świnoujście, łączącą zaplecze z terenem terminalu. Zbudowano również nowe place manewrowo-postojowe z miejscami postojowymi dla naczep o powierzchni około 6 ha.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA