Od trawy po rozchodnik – początki zielonych torowisk
Choć nowoczesne torowisko z roślinną zabudową na Bielanach i Bemowie obchodzi właśnie 20-lecie, idea zazieleniania torów sięga jeszcze lat 30. XX w. Jak opisywał J.S. Majewski w książce „Warszawa nieodbudowana. Lata trzydzieste”, tramwaje na ul. Obozowej poruszały się po torach otoczonych trawą, przypominających łąkę.
Do tej tradycji nawiązano w 2023 r., gdy odcinek torowiska na ul. Obozowej został obsadzony mieszanką rozchodnika, ziół i bylin. Rozchodnik, odporny na suszę i niewymagający koszenia, stał się nowym standardem w miejskiej zieleni torowej.
Zielone torowiska w liczbach
Na sierpień 2025 r. Tramwaje Warszawskie dysponują:
- ok. 22,6 km toru pojedynczego i 7,8 ha powierzchni torowisk z zabudową trawiastą i mieszaną,
- ok. 24,2 km toru pojedynczego i 8,3 ha powierzchni torowisk z zabudową rozchodnikową i rozchodnikowo-ziołową.
Dodatkowo, w ramach budowy Tramwaju do Wilanowa, rozpoczęto prace na ul. Rakowieckiej (ok. 0,4 ha, 1,2 km toru pojedynczego). Do końca 2025 r. planowane jest zazielenienie kolejnych 5,4 km toru i 1,8 ha powierzchni m.in. na ul. Grójeckiej, Marszałkowskiej, Słomińskiego, Rembielińskiej i w al. Jana Pawła II. Oznacza to, że łączna długość zielonych torowisk w Warszawie przekroczy 55 km.
Korzyści ekologiczne i funkcjonalne
Zielone torowiska pełnią istotną rolę w systemie miejskiej zieleni:
- zwiększają powierzchnię biologicznie czynną,
- ograniczają efekt miejskiej wyspy ciepła,
- spowalniają odpływ wód opadowych,
- redukują hałas i pylenie,
- sprzyjają bioróżnorodności.
Tramwaje Warszawskie od dwóch dekad testują różne rozwiązania technologiczne – od zabudowy na płytach betonowych po konstrukcje podsypkowe. Celem jest zwiększenie trwałości i łatwości utrzymania torowisk, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa pasażerów.
Zielony kręgosłup miasta
Torowiska tramwajowe z roślinną zabudową, uzupełnione drzewami i krzewami, tworzą tzw. zielone korytarze tramwajowe – istotny element zielonego kręgosłupa Warszawy. W kolejnych latach planowane są dalsze inwestycje w tego typu rozwiązania, co przyczyni się do zwiększenia retencji, poprawy jakości życia mieszkańców i wzmocnienia roli transportu szynowego jako przyjaznego środowisku.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
