Umowę na realizację inwestycji w systemie „Projektuj i buduj” podpisano w październiku 2023 roku. Zgodnie z harmonogramem wykonawca, Aldesa Construcciones, zakończył prace projektowe i złożył wniosek o wydanie decyzji ZRID. Po jej uzyskaniu, w przyszłym roku, planowane jest rozpoczęcie robót budowlanych, które potrwają do 2027 r. Koszt zadania to ok. 630 mln zł.
Zakres inwestycji
Odcinek Łagów – Opatów o długości ok. 18,3 km na terenie powiatu kieleckiego i opatowskiego skomunikowany będzie z projektowanym fragmentem S74 od Cedzyny do Łagowa i budowaną obwodnicą Opatowa. Trasa biec będzie głównie nowym śladem na południe od istniejącej DK74. Nowy odcinek rozpocznie się na wysokości kopalni w Łagowie po północnej stronie istniejącej DK74, po czym przetnie ją w miejscowości Zagościniec. Dalsza część trasy pobiegnie na południe od istniejącej DK74, przecinając ją ponownie w Jałowęsach. Na końcowym odcinku nowa S74 poprowadzona zostanie po północnej stronie istniejącej DK74 do włączenia w budowaną obwodnicę Opatowa w okolicach Tomaszowa.
W ramach inwestycji poza węzłem w Baćkowicach zaplanowana została budowa dziewięciu wiaduktów, siedmiu mostów oraz dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych w Oziębłowie. Zaprojektowane zostały cztery przejścia dla zwierząt dużych i średnich, w tym jedno przejście górne typu zielony most, a także 20 przepustów o funkcji ekologicznej. Najdłuższym obiektem inżynierskim w ciągu S74 będzie siedmioprzęsłowy most nad ciekiem Modliborka o długości ok. 150 m, z funkcją przejścia dla zwierząt pod drogą ekspresową.
Powstaną również drogi dojazdowe zapewniające pełne skomunikowanie terenów przyległych. Zaplanowaliśmy budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, budowę i przebudowę infrastruktury związanej z drogą.