REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Zmiany dla podróżnych na Kaszubach

Podróżnych na modernizowanej trasie z Kościerzyny do Trójmiasta czekają istotne zmiany. Od 30 czerwca 2025 r. pociągi zostaną zastąpione przez komunikację autobusową.

Zdjęcie: Damian Strzemowski, www.plk-sa.pl

Od 30 czerwca modernizacja linii kolejowej nr 201 między Kościerzyną a Trójmiastem, wchodzi w nową fazę. Rozszerzenie frontu robót oznacza duże zmiany dla podróżnych, w tym wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa.

Wstrzymanie ruchu pociągów jest niezbędne na czas wykonania tych prac budowlanych, które takiego zamknięcia bezwzględnie wymagają. Wznowienie ruchu pociągów na trasie Somonino – Gdańsk Osowa planowane jest w grudniu 2026 r. (dzięki współpracy z wykonawcą oraz przyjętej optymalizacji termin ten jest krótszy o kilka miesięcy niż pierwotnie zakładano), a na trasie Kościerzyna – Somonino w grudniu 2027 r.

Co istotne, w czasie prac na linii nr 201 czynne będzie kolejowe połączenie Kartuz z Gdańskiem linią nr 229 oraz z wykorzystaniem tzw. bajpasu kartuskiego, przygotowanego przez PLK w 2024 r., przez stację Gdańsk Kokoszki. W listopadzie 2025 r. planowane jest uruchomienie ruch pociągów po linii nr 214 z Somonina do Kartuz, co spowoduje, iż dojazd pociągów do stacji Somonino zostanie wstrzymany jedynie na 5 miesięcy.

Zmiany na trasie Chojnice – Kościerzyna (linia nr 211)

Od 30 czerwca zastępcza komunikacja autobusowa będzie funkcjonować także na linii kolejowej nr 211 Chojnice – Kościerzyna. Aby utrzymać ciągłość ruchu kolejowego na linii nr 211 w czasie przebudowy stacji Kościerzyna, kolejarze kończą przygotowanie infrastruktury umożliwiającej dojazd podróżnych do Kościerzyny. PLK planuje, aby wjazd pociągów do Kościerzyny od strony Chojnic ponownie był możliwy w perspektywie najbliższych miesięcy, niemniej decyzja w tym zakresie uzależniona jest od wyniku rozmów z organizatorem przewozów, tj. Urzędem Marszałkowskim.

Zadanie pn. „Odcinek B – Roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Somonino – Gdańsk Osowa” w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia” wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 229 w ramach projektu „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy – faza II” realizowane jest przez konsorcjum spółek: Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe. Trakcja oraz Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu. Wartość prac wynosi 1,253 mld zł netto (1,541 mld zł brutto).

Inwestycję w ramach zadania pn. „Odcinek A – Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 Somonino – Kartuzy” realizowane w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia”, realizuje spółka Budimex za kwotę 1,275 mld zł netto (1,559 mld zł brutto).

Zakończenie wszystkich prac na trasie Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa planowane jest do końca 2027 r., a realizacja robót na pozostałych odcinkach linii nr 201 w następujących latach: Gdańsk Osowa – Gdynia Główna w ramach 1 kontraktu w latach 2026-2031 (zakończenie całego projektu w tym pozyskanie wymaganych pozwoleń do 2032 r.) oraz Kościerzyna – Maksymilianowo w ramach 4 kontraktów w latach 2026-2029.

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.