Po nowym śladzie
Obwodnica jest realizowana w systemie „Projektuj i buduj” w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Trasa o długości ok. 4,4 km pobiegnie nowym śladem i będzie przedłużeniem przebudowanego wcześniej odcinka DK73, czyli I etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. W II etapie powstanie również dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), która ominie od wschodu obie miejscowości. Na włączeniach odcinka do obecnej DK73 wybudowane będą ronda.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Fabe Polska, SP Sine Midas Stroy i Dampak (partnerzy), a wartość kontraktu to ok. 214,9 mln zł. Zgodnie z harmonogramem w zeszłym roku zakończył się etap projektowania, co pozwoliło wykonawcy na złożenie wniosku o decyzję ZRID. Jej wydanie przez Wojewodę Świętokrzyskiego pozwala na rozpoczęcie robót budowlanych, których zakończenie planowane jest w II połowie 2026 roku.
Rekordowa estakada
Zgodnie z decyzją środowiskową w ramach inwestycji zrealizowanych zostanie kilka obiektów inżynierskich. Wykonawca zbuduje 500-metrową, rekordowa, bo najdłuższa w województwie świętokrzyskim estakada nad Czarną Nidą z funkcją przejścia dla zwierząt. Druga estakada, nieco krótsza, licząca ok. 350 metrów, także z funkcją przejścia dla zwierząt dużych, powstanie nad rzeką Morawka. Ponadto wybudowany zostanie most nad potokiem Łabędziów z funkcją przejścia dla zwierząt, wiadukt nad drogą powiatową w Łabędziowie i podziemne przejście dla pieszych. Na włączeniu odcinka do DK73 wybudowane zostaną ronda.
Na mocy uzyskanych wcześniej decyzji lokalizacyjnych GDDKiA mogłą przygotować teren pod inwestycję. Wykonawca przeprowadził wycinki drzew i krzewów. Wykonane zostały badania archeologiczne i geologiczne.
Szybciej i bezpieczniej
Pierwszy, ponad czterokilometrowy, odcinek obwodnicy w ciągu DK73 dostępny jest od 2022 r. Docelowo, po zrealizowaniu drugiego etapu inwestycji, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8,5 km długości. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku DK73 łączącym Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów. Znacznie skróci się czas przejazdu tranzytem, a także czas dojazdu do stolicy województwa świętokrzyskiego z podkieleckich miejscowości. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu życia mieszkańców gminy Morawica.