ZRID dla S7 Lotnisko – Lesznowola
Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję ZRID dla budowy drogi ekspresowej S7 od węzła Lotnisko (bez węzła) do węzła Lesznowola (z węzłem). Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.
Wydanie decyzji ZRID dla tego odcinka oznacza także rozpoczęcie procedury nabywania nieruchomości od dotychczasowych właścicieli.
S7 Warszawa – Rabka-Zdrój
Trwa realizacja nowego wylotu z Warszawy na południe, od węzła Lotnisko do początku obwodnicy Grójca. Fragment o łącznej długości ok. 29,3 km podzielono na trzy odcinki. Na odcinku od węzła Lotnisko do węzła Lesznowola trwa procedura przetargowa na wybór nowego wykonawcy. Z kolei na następnym, od węzła Lesznowola do węzła Tarczyn Północ, toczy się procedura uzyskania decyzji ZRID, a na ostatnim, od węzła Tarczyn Północ do początku obwodnicy Grójca, trwają już prace budowlane. Wykonywane są następujące roboty:
– drogowe (odhumusowanie, wykopy, nasypy, warstwy konstrukcji drogi),
– mostowe (deskowanie i zbrojenie ustroju nośnego, wykonywanie fundamentów podpór, kap chodnikowych, izolacja płyty pomostu),
– branżowe (budowa sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, likwidacja kolizji telekomunikacyjnych i gazowych, przebudowa sieci elektro-energetycznej).
Oddanie do ruchu odcinka S7 od Południowej Obwodnicy Warszawy w okolicy lotniska Okęcie będzie oznaczało dla kierowców jadących w kierunku Radomia, Kielc czy Krakowa znaczne skrócenie czasu przejazdu. Nowy wyjazd na południe zdejmie część ruchu z obecnego południowego wylotu S8 w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego. Kierowcy będą mogli też ominąć uciążliwy odcinek DK7 pomiędzy Jankami i Grójcem, który w szczytowych godzinach wjazdu i wyjazdu z Warszawy jest zakorkowany. Pokonanie ok. 40 km z centrum stolicy do początku obwodnicy Grójca zajmuje ok. 48 minut, a w piątkowy wieczór nawet ponad 90 minut. Po oddaniu nowego wylotu od węzła na ul. Sasanki do obwodnicy Grójca trasę o długości ok. 35 km przejedziemy w ok. 20 minut, a z centrum Warszawy w ok. 35 minut. Do tego nowa trasa ułatwi dojazd do Warszawy z położonych wzdłuż niej mniejszych miejscowości.
Przypomnijmy, że przy sprzyjającej pogodzie jeszcze w tym roku dwujezdniową drogą pojedziemy od Grójca do granicy z województwem małopolskim (190 km). Wykonawca (Budimex) obwodnicy Skarżyska Kamiennej, której termin oddania upływa w połowie 2020 r., chce w tym roku udostępnić 8-kilometrową trasę do ruchu.
Odcinek od granicy województwa małopolskiego do Szczepanowic jest w przygotowaniu (ponad 23 km). Dwa kolejne, od węzła Szczepanowice do węzła Widoma (14 km), oraz dalej do węzła Nowa Huta (18,3 km), są w realizacji w systemie „Projektuj i Buduj”, a kierowcy powinni pojechać nimi w 2022 r.
Jeszcze w tym roku skorzystamy z dwóch odcinków S7 pomiędzy Lubniem i Rabką-Zdrój (Lubień – Naprawa i Skomielna Biała – Rabka, łącznie ponad 21 km), a tunelem pod górą Luboń Mały pojedziemy w 2021 r.
Z końcem 2023 r., po zakończeniu budowy S7 od granicy województwa małopolskiego do Szczepanowic, będzie można przejechać dwujezdniową drogą szybkiego ruchu z Gdańska do Rabki Zdroju. Dalej, do Nowego Targu, dojedziemy również dwujezdniową drogą klasy GP. W realizacji w systemie „Projektuj i Buduj” jest odcinek DK47 od Rdzawki do Nowego Targu (16,1 km).
Tekst: GDDKiA O/Warszawa
Zdjęcie: Łukasz Jóźwiak, GDDKiA