Wydanie decyzji ZRID dla tego odcinka oznacza także rozpoczęcie procedury nabywania nieruchomości od dotychczasowych właścicieli.
S7 Warszawa – Rabka-Zdrój
Trwa realizacja nowego wylotu z Warszawy na południe, od węzła Lotnisko do początku obwodnicy Grójca. Fragment o łącznej długości ok. 29,3 km podzielono na trzy odcinki. Na odcinku od węzła Lotnisko do węzła Lesznowola trwa procedura przetargowa na wybór nowego wykonawcy. Z kolei na następnym, od węzła Lesznowola do węzła Tarczyn Północ, toczy się procedura uzyskania decyzji ZRID, a na ostatnim, od węzła Tarczyn Północ do początku obwodnicy Grójca, trwają już prace budowlane. Wykonywane są następujące roboty:
– drogowe (odhumusowanie, wykopy, nasypy, warstwy konstrukcji drogi),
– mostowe (deskowanie i zbrojenie ustroju nośnego, wykonywanie fundamentów podpór, kap chodnikowych, izolacja płyty pomostu),
– branżowe (budowa sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, likwidacja kolizji telekomunikacyjnych i gazowych, przebudowa sieci elektro-energetycznej).
Oddanie do ruchu odcinka S7 od Południowej Obwodnicy Warszawy w okolicy lotniska Okęcie będzie oznaczało dla kierowców jadących w kierunku Radomia, Kielc czy Krakowa znaczne skrócenie czasu przejazdu. Nowy wyjazd na południe zdejmie część ruchu z obecnego południowego wylotu S8 w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego. Kierowcy będą mogli też ominąć uciążliwy odcinek DK7 pomiędzy Jankami i Grójcem, który w szczytowych godzinach wjazdu i wyjazdu z Warszawy jest zakorkowany. Pokonanie ok. 40 km z centrum stolicy do początku obwodnicy Grójca zajmuje ok. 48 minut, a w piątkowy wieczór nawet ponad 90 minut. Po oddaniu nowego wylotu od węzła na ul. Sasanki do obwodnicy Grójca trasę o długości ok. 35 km przejedziemy w ok. 20 minut, a z centrum Warszawy w ok. 35 minut. Do tego nowa trasa ułatwi dojazd do Warszawy z położonych wzdłuż niej mniejszych miejscowości.
Przypomnijmy, że przy sprzyjającej pogodzie jeszcze w tym roku dwujezdniową drogą pojedziemy od Grójca do granicy z województwem małopolskim (190 km). Wykonawca (Budimex) obwodnicy Skarżyska Kamiennej, której termin oddania upływa w połowie 2020 r., chce w tym roku udostępnić 8-kilometrową trasę do ruchu.
Odcinek od granicy województwa małopolskiego do Szczepanowic jest w przygotowaniu (ponad 23 km). Dwa kolejne, od węzła Szczepanowice do węzła Widoma (14 km), oraz dalej do węzła Nowa Huta (18,3 km), są w realizacji w systemie „Projektuj i Buduj”, a kierowcy powinni pojechać nimi w 2022 r.
Jeszcze w tym roku skorzystamy z dwóch odcinków S7 pomiędzy Lubniem i Rabką-Zdrój (Lubień – Naprawa i Skomielna Biała – Rabka, łącznie ponad 21 km), a tunelem pod górą Luboń Mały pojedziemy w 2021 r.
Z końcem 2023 r., po zakończeniu budowy S7 od granicy województwa małopolskiego do Szczepanowic, będzie można przejechać dwujezdniową drogą szybkiego ruchu z Gdańska do Rabki Zdroju. Dalej, do Nowego Targu, dojedziemy również dwujezdniową drogą klasy GP. W realizacji w systemie „Projektuj i Buduj” jest odcinek DK47 od Rdzawki do Nowego Targu (16,1 km).
Tekst: GDDKiA O/Warszawa
Zdjęcie: Łukasz Jóźwiak, GDDKiA
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan