REKLAMA
Kolej Wydarzenia
2 Minuty czytania

170 lat „Wiedenki”

14 czerwca minęło 170 lat od uruchomienia pierwszego odcinka Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. 14 czerwca 1845 roku pasażerowie mogli po raz pierwszy skorzystać z odcinka Warszawa-Grodzisk. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. aktywnie włączają się w obchody jubileuszu popularnej „Wiedenki”. Okolicznościowe zapowiedzi megafonowe i quiz na oficjalnym fanpage,u spółki na Facebooku to tylko niektóre z nich.

Zdjęcie: PKP PLK
Zdjęcie: PKP PLK

Trochę historii i współczesności

Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska była pierwszą linią kolejową na ziemiach ówczesnego Królestwa Polskiego. Miała łączyć Warszawę z granicą zaboru austriackiego. Budowę rozpoczęto z inicjatywy hrabiego Henryka Łubieńskiego, wiceprezesa Banku Polskiego i Piotra Steinkellera, bankowca i przemysłowca. Za projekt i realizację odpowiadał Stanisław Wysocki, pionier kolejnictwa polskiego i uznany inżynier. Uroczyste otwarcie linii łączącej Warszawę z Grodziskiem 14 czerwca 1845 roku uświetniła parada parowozów.

Pierwszy skład liczył 15 wagonów, a pojechało nim 200 pasażerów wraz z orkiestrą wojskową. Trzy lata później linia została połączona z kolejami austriackimi w Maczkach. Dzięki temu pasażerowie mogli dotrzeć ze stolicy Królestwa Polskiego do Wiednia w 37 godzin.

Dziś na trasie „Wiedenki” PLK prowadzi liczne inwestycje. Niemal w całości ukończone są prace na odcinku Częstochowa – Koluszki, a do jesieni zakończy się modernizacja trasy Warszawa – Skierniewice. Gotowe są również tory na trasie od Katowic do Zawiercia – czyli obecnie jednego z kluczowych odcinków trasy Pendolino, pozwalający na wyjazd z aglomeracji śląskiej i wjazd na centralną magistralę kolejową. W lipcu zakończy się prowadzona przez PLK modernizacja w okolicach stacji Sosnowiec Maczki – czyli ostatniego przystanku dawnej Wiedenki.

Droga Żelazna Warszawska-Wiedeńska to dziś aż trzy duże projekty, które prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przy wykorzystaniu środków z Unii Europejskiej. Nowe tory zapewnią pasażerom komfortową podróż z prędkością 120-160 km/h, a czas przejazdu znacznie się skróci.

Na przełomie 2015 i 2016 roku z Katowic do Warszawy m.in. przez Częstochowę, Piotrków, Koluszki pojedziemy ok. 3 godzin i 30 minut. Dziś podróż na tej trasie przekracza 4 godziny. Znaczną poprawę odczują także pasażerowie trasy Warszawa – Skierniewice. Najszybsze pociągi pokonają tę trasę, z Łodzi Fabrycznej, w 70 minut (dziś potrzebują na to półtorej godziny).

Jubileusz

170 lat Drogi Żelaznej to wyjątkowe wydarzenie dla kolejarzy w całej Polsce. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jako zarządca infrastruktury kolejowej jest naturalnym inicjatorem uroczystych obchodów. Bogaty harmonogram atrakcji rozpoczął się w kwietniu i potrwa do grudnia 2015 roku.

14 czerwca na trasie „Wiedenki” można było posłuchać okolicznościowych zapowiedzi megafonowych, a pasażerowie pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej, PKP Intercity oraz Przewozów Regionalnych otrzymali pamiątkowe bilety.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przez cały czerwiec zapraszają też na swój fanpage na Facebooku. Raz na tydzień można wziąć udział w Quizie wiedzy o Wiedence. Laureaci konkursu zdobywają zestaw gadżetów kolejowych oraz mogą sprawdzić swój stan wiedzy z historii kolei w Polsce.

Zdjęcie: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA