REKLAMA
Drogi Mosty Wydarzenia
3 Minuty czytania

Śląskie Forum Drogownictwa 2024

12–14 czerwca 2024 r. w Szczyrku odbyła X Międzynarodowa Konferencja Śląskie Forum Drogownictwa, zorganizowana przez Polski Kongres Drogowy oraz Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Konferencja była poświęcona innowacjom, nowym technologiom, rozwojowi w dziedzinie nawierzchni i obiektów inżynieryjnych.

Spis treści

Patronat honorowy sprawowało Ministerstwo Infrastruktury, a merytoryczny – Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Jubileusz 25-lecia działalności obchodził Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Z tej okazji uczestniczyło w spotkaniu wielu znamienitych gości z kraju i zagranicy, m.in. prelegenci z niemieckiego stowarzyszenia FGSV, Federalnego Instytutu Badawczego Dróg BASt oraz Federalnego Ministerstwa Transportu.
W trakcie konferencji poruszono m.in. następujące zagadnienia:
wykład inauguracyjny FGSV – Komitety Techniczne – sposoby działania, Michael Rohleder, FGSV;
wykład inauguracyjny PKD – Komitety Techniczne – sposoby działania, Zbigniew Tabor, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Sesja I. Zmiany klimatyczne i dekarbonizacja w inżynierii drogowej

  • Wymogi środowiskowe i ochrona klimatu przy budowie nowych dróg, wymianie mostów i utrzymaniu dróg (np. ocena oddziaływania na środowisko, dyrektywa siedliskowa, ochrona gatunków, nowe opracowanie FGSV), dr Sven-Martin Nielsen, FGSV;
  • Odblokowanie potencjału zrównoważonego rozwoju w budownictwie drogowym, Michael Sulzbach, BASt;
  • Polskie wytyczne projektowania odwodnienia dróg zamiejskich, ulic i placów – zmiany w podejściu, prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca, Politechnika Krakowska;
  • Wpływ zmian klimatu na proces doboru odwodnienia, podczyszczania wód deszczowych i retencji, Waldemar Lewandowski, Vodaland.

Sesja II. Projekty badawcze w Polsce i Niemczech

  • Programy badawcze rządu federalnego, BASt i FGSV: od identyfikacji tematów do wdrożenia i implementacji w przepisach, Stefan Höller, BASt;
  • Programy badawcze w IBDiM, Aleksandra Skorupska, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. PK, przewodniczący PIARC TC 4.5, Instytut Badawczy Dróg i Mostów;
  • INREH innowacyjne metody ochrony przed hałasem drogowym, dr inż. Maciej Hałucha, Ekkom, Politechnika Krakowska;
  • Elanore – badania nad oporem toczenia, dr hab. inż. Grzegorz Ronowski, prof. PG, Politechnika Gdańska.

Sesja III. Technologie bitumiczne w budowie i utrzymaniu dróg

  • Mieszalność lepiszczy w mieszankach mineralno-asfaltowych z destruktem ze starych nawierzchni, dr inż. Krzysztof Błażejowski, Orlen Asfalt;
  • Asfalty do mieszanek mineralno-asfaltowych z dużą zawartością granulatu asfaltowego, Przemysław Ostrowski, Orlen Asfalt;
  • Warstwa wiążąca i podbudowa z mieszanki SMA 16 w ciągu DW948, Michał Rupala, Strabag Infrastruktura Południe, Zbigniew Włodarczyk, TPA;
  • Zastosowanie georusztów wielokształtnych do zwiększenia trwałości warstw związanych spoiwem, Piotr Mazurowski, Tensar.

Sesja IV. Technologie betonowe dróg i obiektów inżynierskich

  • Nawierzchnie z betonu zbrojonego ciągłego, Stefan Höller, BASt;
  • Innowacyjny monitoring betonu na przykładzie budowy mostu nad rzeką Odrą w Raciborzu, dr inż. Piotr Łaziński, Politechnika Śląska, Grzegorz Grządziela, TPA;
  • Efektywne zagęszczanie podbudów z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie metodą slushingu, dr inż. Aleksander Zborowski, TPA;
  • Nawierzchnie betonowe na obiektach mostowych, prof. dr hab. inż. Antoni Szydło, Politechnika Wrocławska;
  • Rodzaje spoiw i ich prawidłowy dobór w zależności od rodzaju gruntu. Przyszłość spoiw w Polsce, Marek Przeradzki, Visolis Stabilizacje.

Sesja V. BRD i zarządzanie ruchem (ITS)

  • Bezpieczeństwo na drogach wiejskich, ofiary śmiertelne i wypadki. Przyczyny i środki zapobiegawcze, klasy projektowe i oznakowanie dróg dla istniejących dróg, Niemcy, Dipl.-Ing. Dirk Griepenburg, FGSV;
  • Metoda oceny ryzyka wystąpienia wypadków oraz kategorii bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wdrożenie nowej dyrektywy w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej, dr hab. inż. Mariusz Kieć, prof. PK, Politechnika Krakowska;
  • Ekonomiczne aspekty aplikacji i trwałości taśm 3M Stamark do poziomego oznakowania dróg, Beata Sałyga, 3M.

Sponsorami konferencji były Strabag, Arbena, 3M, Visolis, Tensar, Orlen Asfalt, Vodaland.
„Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” oraz portal inżynieryjny NBI.com.pl patronowały medialnie konferencji

Oprac. Redakcja na podstawie materiałów PKD, zdjęcia: nbi med!a

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI