Ruszyły prace na stacji Legnica
W Legnicy rozpoczęło się dostosowanie stacji do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe na inwestycję w Legnicy przeznaczy środki budżetowe w wysokości ok. 27 mln zł.
Stacja Legnica będzie wyposażona w 4 windy, ułatwiające podróżnym dostęp do peronów. Zostaną zamontowane naprzeciw schodów, prowadzących z przejścia tunelowego na perony nr: 2,3,4,5. Przebudowane zostaną dwa główne perony nr 3 i nr 4, na których koncentruje się odprawa pasażerska. Zamontowane będzie nowe oświetlenie i odnowione dawne posterunki dyżurnych ruchu. Dojścia będą wyposażone w system oznakowania dotykowego (tzw. ścieżki dotykowe), który ułatwi dostęp do pociągów osobom niedowidzącym.
Przebudowa obejmie również główne przejście tunelowe legnickiej stacji. Obiekt zyska na estetyce, zamontowane będzie nowe oświetlenie. W zachodniej ścianie przejścia (naprzeciw schodów) będą wejścia do wind. Wraz z modernizacją peronów (nr 3 i 4) przebudowane zostaną schody, dostosowane do nowej wysokości peronów. Zachowane i odnowione zostaną oryginalne kute balustrady schodów.
Renowacja hali peronowej to duże przedsięwzięcie. Jeden z największych tego typu obiektów w kraju, ma 120 m długości, blisko 60 m szerokości i 20 m wysokości. Wymienione zostaną pokrycia z blachy, uzupełnione przeszklenia, zainstalowane nowe rynny. Zaplanowano też odtworzenie świetlika dachowego w oparciu o dostępne materiały archiwalne.
Ze względu na historyczny charakter stacji, prace już na etapie projektowym wymagały uzgodnień konserwatorskich. Zostaną zachowane historyczne elementy, a nowe będą uzupełniane tak by harmonizowały z zabytkowym charakterem obiektu.
Projekt realizowany jest w trybie projektuj i buduj. Dotychczas wykonawca przygotował projekt. Wykonał monitoring kanalizacji, odwodnienia oraz części instalacji. Sprawdzono oryginalną kolorystykę elementów konstrukcji hali.
Wartość umowy na realizację zadania pn.: „Dostosowanie stacji Legnica do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się” wynosi ok. 27 mln zł (netto). Projekt jest finansowany z budżetu państwa. Zakończenie prac, jeśli nie będzie potrzeby dodatkowych działań lub ustaleń, m.in. ze względu na charakter obiektu, planowane jest w przyszłym roku.
Tekst i zdjęcie: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.