– Podpisaliśmy pierwszą umowę na realizację obwodnicy w woj. podlaskim, w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Nowa droga ominie tak naprawdę nie jedną, a kilka miejscowości. To niezwykle ważne dla bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców. Obwodnica pozwoli odseparować ruch tranzytowy od lokalnego i rolniczego. Liczymy na sprawną realizację tej inwestycji – powiedział Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA.
Kontrakt na projekt i budowę
Obwodnica Suchowoli realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj”, co oznacza, że wykonawca (firma Budimex) ma zaprojektować, uzyskać wszystkie niezbędne decyzje administracyjne, a następnie wybudować 15-kilometrową trasę. Droga ma być gotowa w drugim kwartale 2025 roku. Wartość kontraktu to 249,14 mln zł.
Odetchnie Suchowola i… sześć innych miejscowości
Obwodnica będzie częścią drogi krajowej nr 8 i od strony wschodniej ominie Suchowolę oraz szereg mniejszych miejscowości, tj. Zagórze, Wysokie, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne oraz Krzywą. Tym samym wyprowadzi z nich ruch tranzytowy, co znacząco poprawi bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców.
Obwodnica Suchowoli rozpocznie się około 12 kilometrów na południe od miasta, rondem zlokalizowanym pomiędzy miejscowościami Kumiała i Zagórze. Jej koniec, zlokalizowany dwa kilometry na północ od Suchowoli, stanowić będzie włączenie w istniejącą drogę krajową nr 8 na wysokości miejscowości Głęboczyzna i skrzyżowania z drogą gminną nr 103480B.
Pozostałe ronda zlokalizowane zostaną na przecięciu z drogą wojewódzką nr 670 (Osowiec – Dąbrowa Białostocka – Nowy Dwór – granica państwa z Białorusią) oraz drogami powiatowymi DP1335B i DP1337B.
Mosty, estakady…
Obwodnica będzie drogą jednojezdniową, z pasami ruchu o szerokości 3,5 metra, dostosowaną do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. W ramach obwodnicy Suchowoli powstanie pięć skrzyżowań, w tym cztery typu rondo, ponad 180-metrowa estakada, pięć mostów w ciągu drogi krajowej nr 8 oraz dwa w ciągu dodatkowych jezdni, które zostaną wybudowane w ramach tego zadania. Powstanie też dziewięć wiaduktów, przejścia dla zwierząt oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego.
Płynniej i bezpieczniej
Budowa obwodnicy Suchowoli ma kluczowe znaczenie dla poprawy przepustowości i płynności ruchu tranzytowego w ciągu DK8. Jej powstanie wpłynie także na poprawę bezpieczeństwa w korytarzu istniejącej drogi krajowej nr 8, m.in. dzięki odseparowaniu ruchu lokalnego (w tym pojazdów rolniczych) od tranzytowego.
Źródło: tekst GDDKiA, www.gddkia.gov.pl
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan