Zgodnie z harmonogramem
Inwestycja w ciągu drogi krajowej nr 9 realizowana jest od ubiegłego roku w systemie „Projektuj i buduj|”. Zgodnie z harmonogramem wykonawca na podstawie opracowanej dokumentacji projektowej złożył w br. wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). We wrześniu uzyskał tę decyzję, a w październiku stała się ona ostateczna.
Po przekazaniu placu budowy wykonawca może rozpocząć przygotowanie terenu pod zasadnicze roboty budowlane. W pierwszej kolejności planowane jest wytyczenie i inwentaryzacja terenu, sprawdzenie pod kątem saperskim i archeologicznym, przygotowanie zaplecza oraz wycinka drzew i krzewów. Zasadnicze roboty planowane są już w przyszłym roku, ale wykonawca nie wyklucza rozpoczęcia odhumusowania terenu jeszcze przed sezonem zimowym.
Koniec prac w 2024 roku
Umowa na realizację obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego została podpisana w lipcu 2020 roku z konsorcjum firm Fabe Polska (lider) i SP Sine Midas Stroy (partner). Wartość umowy to 52,9 mln zł. Wykonawca ma 36 miesięcy na zaprojektowanie i wybudowanie drogi z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. Inwestycja zakończy się w 2024 roku.
Dla bezpieczeństwa
W ramach zadania wybudowany zostanie odcinek jednojezdniowej drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości około 2,7 km. Pobiegnie ona nowym śladem, od węzła na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do ulicy Opatowskiej w ciągu istniejącej DK9 stanowiącej wylot z Ostrowca w kierunku Opatowa i Rzeszowa. W ramach inwestycji planowana jest m.in. korekta części istniejącego węzła Brezelia na drodze wojewódzkiej, budowa wiaduktu nad drogą powiatową, budowa dwóch mostów oraz ronda w miejscu włączenia nowego przebiegu DK9 w istniejącą trasę.
Inwestycja realizowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu, zwiększenia komfortu jazdy zarówno dla kierowców podróżujących tranzytem, jak i zmotoryzowanych z samego Ostrowca. Zminimalizuje również niedogodności związane z korkami i hałasem w centrum miasta. Obecnie DK9 przebiega przez Ostrowiec Świętokrzyski miejskimi ulicami, na których średnie natężenie ruchu przekraczało w 2015 roku 23 tysiące pojazdów na dobę. Dzięki inwestycji możliwe będzie oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego, który przejmie obwodnica.
Źródło: tekst GDDKiA O/Kielce, www.gov.pl/web/gddkia-kielce/