Oferty w przetargu na realizację S19 Lutcza – Domaradz
GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi S19 Lutcza – Domaradz. To odcinek w trudnym terenie, zróżnicowanym wysokościowo i geologicznie, z tunelem i licznymi obiektami inżynierskimi.
Z uwagi na trudną sytuację geopolityczną (wojna w Ukrainie i jej wpływ na gospodarkę) GDDKiA przedłużyła termin składania ofert. Pozwoliło to na dłuższą obserwację sytuacji na rynku budowlanym i optymalne skalkulowanie ryzyk przez wykonawców.
W przetargu wpłynęło osiem ofert:
– Kolin İnşaat Turizm Sanayi Ve Ticaret – 1 351 770 000,00 zł
– konsorcjum: PORR i PORR Bau – 1 494 381 572,79 zł
– Stecol Corporation – 1 665 128 088,01 zł
– konsorcjum: Gülermak i Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt – 1 666 650 000,00 zł
– konsorcjum: Mirbud, Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż – 1 746 231 000,00 zł
– Nurol İnşaat ve Ticaret – 1 748 353 923,94 zł
– konsorcjum: Budimex i Doprastav – 1 746 675 906,01 zł
– konsorcjum: Mostostal Warszawa i Acciona Construccion – 2 139 661 614,41 zł
Złożone oferty będą oceniane pod względem czterech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na wyposażenie tunelu, Centrum Zarządzania Tunelami oraz budynków technicznych (20 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (10 proc.) oraz terminu realizacji kontraktu (10 proc.).
Zakres prac
Odcinek drogi ekspresowej S19 między Lutczą a Domaradzem przebiegać będzie po zróżnicowanym wysokościowo terenie, charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną (flisz karpacki). Inwestycję z perspektywy realizacyjnej należy traktować jako skomplikowaną i wymagającą, lecz w efekcie finalnym kierowcy zyskają jedną z ciekawszych tras widokowych w województwie podkarpackim.
Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 6,4 km o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. Na skrzyżowaniu S19 z drogą wojewódzką nr 886 powstanie węzeł drogowy Domaradz, a w Lutczy tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19). Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w m. Lutcza.
W ramach zadania wybudowane zostaną również obiekty inżynierskie. Największym wyzwaniem inżynieryjnym będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb o długości około 990 m. W ciągu trasy głównej powstaną także: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Powstanie również Obwód Drogowy w Domaradzu wraz z Centrum Zarządzania Tunelami, który obsługiwał będzie tunele wybudowane w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska.
Charakterystyka terenu
Odcinek drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz będzie przebiegał przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, jakim są Karpaty Zewnętrzne (zwane też Karpatami fliszowymi). Zbudowane są one głównie z serii zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych nazywanych fliszem karpackim. Ponadto obszar ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny. W dolinach i w rejonie tunelu dominują obszary leśne.
Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano więc badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy).
Źródło: tekst GDDKiA O/Rzeszów, www.gov.pl/web/gddkia-rzeszow/