REKLAMA
Tunele Wiadomości
3 Minuty czytania

Kończy się budowa tunelu na Zakopiance

Rozpoczynają się odbiory techniczne tunelu drogowego pod górą Luboń Mały, który powstał w ramach realizacji odcinka drogi ekspresowej S7 Naprawa – Skomielna Biała.

 
Zdjęcie: Iwona Mikrut, GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia-krakow/
Zdjęcie: Iwona Mikrut, GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia-krakow/
W wizytacji tej inwestycji 19 października 2022 r. wzięli udział prezydent RP Andrzej Duda i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Zakopianka zyskuje bezpieczny tunel. To wzruszająca chwila dla każdego, kto wie i pamięta, jak trudna może być droga w Tatry. Jestem pewien, że dla tej części Polski to nie jest ostatnia wielka inwestycja. Czekamy na zakończenie budowy drogi do Nowego Targu i do Chyżnego, a także na inwestycje kolejowe: odbudowę linii Chabówka – Nowy Sącz i budowę nowej linii kolejowej, tzw. Podłęże – Piekiełko. Dziękuję panu ministrowi za determinację w prowadzeniu tych ważnych inwestycji –
powiedział prezydent Andrzej Duda.

– Niewiele ponad miesiąc temu oddaliśmy do użytkowania kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Również w tym roku planujemy udostępnić kierowcom ten tunel, przy którym się znajdujemy – tunel na Zakopiance. To jeden z wielu tuneli, które powstają w Polsce. Polscy inżynierowie nie boją się trudnych i ambitnych wyzwań –
powiedział minister A. Adamczyk.

Wartość kontraktu na realizację odcinka S7 Naprawa – Skomielna Biała, w ramach którego powstał m.in. dwukomorowy tunel długości 2,06 km oraz wiadukt o długości 321 m, to ponad 968,8 mln zł.

Tunel pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym posiada dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, o długość 2058 m i wysokości 4,7 m. W obu nitkach wybudowano po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu. Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m.

W ramach inwestycji wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe. W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo-sygnalizacyjne ze względu na hałas utrudniający rozmowy będą oddzielone od jezdni przeszklonymi elementami niepalnymi. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej, nie objętej pożarem i wyjdą na zewnątrz przez portal.

Inwestycję tunelową uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i całodobowe Centrum Zarządzania Tunelem zlokalizowane na węźle Skomielna Biała.

Zakopianka


Zakopianka to jedna z najmocniej obciążonych dróg krajowych w Polsce. Szczególnie duże natężenie ruchu na tej trasie występuje w okresie wakacji, ferii zimowych, a także podczas weekendów. Obecnie kierowcy mogą korzystać z około 28 km drogi ekspresowej S7 na trasie od Myślenic do Rabki-Zdroju, z wyłączeniem odcinka tunelowego Naprawa – Skomielna Biała, który wkrótce zostanie oddany do ruchu.

Początkiem trasy S7 na południe od Krakowa był oddany w latach 2006-2008 odcinek Myślenice – Pcim o długości 12 km, który został w 2009 r. uzupełniony o obwodnicę Lubnia o długości 4 km. W 2019 r. i 2021 r. zostały ukończone kolejne odcinki S7 o łącznej długości 12 km pomiędzy Lubniem a Rabką-Zdrój.

Obecnie w realizacji jest dwujezdniowa droga krajowa nr 47 klasy GP (droga główna o ruchu przyspieszonym) pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem. W ramach odcinka o długości 16,1 km zaplanowano m.in. budowę 4 węzłów drogowych: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 27 obiektów inżynieryjnych. Zakończenie tej inwestycji przewidziano na lipiec 2024 r.

W przygotowaniu jest ponadto odcinek DK7 Rabka-Zdrój – Chyżne, w ramach którego przewidziano budowę drogi dwujezdniowej klasy GP o długości ok. 35 km. Proces przygotowawczy planowany jest na lata 2021–2027 i obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie studium korytarzowego, a następnie zlecenie dokumentacji STEŚ-R (STEŚ z elementami koncepcji programowej) wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej.

Źródło: tekst Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA