
Przy drogach krajowych administrowanych przez GDDKiA częstym widokiem są znaki aktywne podłączone do pojedynczych paneli fotowoltaicznych lub małych turbin wiatrowych. Na części obwodów drogowych montowane są mikroinstalacje OZE, a w ubiegłym roku pierwsza tego rodzaju instalacja pojawiła się na Miejscu Obsługi Podróżnych Zbójecka Górka przy S7 w okolicy Rabki-Zdroju. Instalacja o mocy niespełna 10 kW w okresie od kwietnia 2022 r. do grudnia 2022 r. wyprodukowała 7816 kWh. Panele fotowoltaiczne pojawiają się też na budynkach sanitariatów na MOP-ach, a pozyskiwana energia wykorzystywana jest na potrzeby infrastruktury toalet.
Samowystarczalna energetycznie droga…
GDDKiA weryfikuje już oferty złożone w przetargach na dokumentację poszerzenia dwóch odcinków autostrad, A1 pomiędzy węzłami Toruń Południe i Włocławek Północ oraz A2 Łódź Północ – Konotopa. Zadaniem wykonawców będzie nie tylko opracowanie projektu dobudowy dodatkowego pasa ruchu, ale również instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Oprócz wykonania koncepcji oraz projektów instalacji OZE przeprowadzą szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie muszą zostać ujęte optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładnie określony ich układ.
…oraz tunel drogowy
GDDKiA dostrzega także korzyści wykorzystania instalacji OZE dla tuneli drogowych – gdzie zużycie energii w ciągu dnia jest największe. Dlatego też do wymagań realizacyjnych takich obiektów zapisano konieczność budowy instalacji OZE. Po raz pierwszy taki zapis zastosowano w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz z tunelem blisko kilometrowej długości. Instalacje OZE zostaną zainstalowane nad tunelem dla potrzeb zasilnia go w energię elektryczną, a także na terenie obwodu drogowego w Domaradzu.
Instalacje fotowoltaiczne drogowcy planują również zainstalować w trakcie budowy S17 Piaski – Hrebenne (na potrzeby obwodu drogowego w Krasnymstawie) oraz na S16 Olsztyn – Barczewo (do zasilnia w energię infrastruktury zlokalizowanej w obszarze węzłów drogowych.
Decyzja w zakresie wyboru przyjętego rozwiązania tzn. formy (rodzaju) i konfiguracji instalacji OZE, zostanie podjęta przez GDDKiA po przedstawieniu przez wykonawcę szczegółowej analizy ekonomicznej (bilans kosztów i zysków oraz czasu zwrotu) tzn. wyliczeń, dotyczących kosztów budowy, eksploatacji oraz uzyskanych korzyści.
Projekty pilotażowe
Dążąc do coraz większej samowystarczalności energetycznej GDDKiA planuje zwiększać liczbę instalacji OZE. W ramach projektów pilotażowych oddano by w dzierżawę tereny w pasie drogowym pod budowę OZE wraz z jednoczesnym utrzymaniem i modernizacją oświetlenia na węźle. Kolejnym kierunkiem rozwoju byłoby szersze wykorzystania OZE na terenie MOP-ów.
Celem jest ograniczenie kosztów zakupu energii wykorzystywanej do oświetlenia rosnącej liczby węzłów drogowych oraz MOP-ów.
Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan