– Projekty Krajowego Programu Kolejowego otwierają nowe możliwości połączeń kolejowych. Oznacz to sprawniejsze podróże dalekobieżne oraz wygodniejsze dojazdy mieszkańców w regionie. Przebudowa linii Zawiercie – Tarnowskie Góry to także lepsza obsługa dla przewozów towarowych obsługujących port lotniczy MPL Katowice – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Nowe przystanki i nowy standard starej linii
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują projekty zwiększające standard obsługi pasażerów i zapewniające coraz lepsze połączenia.
– W ramach projektu dotyczącego linii Zawiercie – Tarnowskie Góry, przygotujemy dokumentacje projektową, która obejmie przygotowanie dla ruchu nieczynnej linii, elektryfikację, nowe przystanki osobowe i przebudowa już istniejących oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Zakres projektu obejmuje budowę nowych przystanków osobowych: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice Łubne, Zawiercie Kądzielów oraz stacji MPL Pyrzowice, a także rezerwę terenu pod 2 nowe przystanki osobowe na terenie gminy Miasteczko Śląskie i Poręba.
Inwestycja przewiduje elektryfikację ok. 45 km linii oraz budowę dwóch dwupoziomowych skrzyżowań z autostradą A1 i drogą wojewódzką nr 913 Będzin – Pyrzowice (droga dojazdowa do lotniska).
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują na tym odcinku prędkość maksymalną dla pociągów pasażerskich – 140 km/h, dla towarowych – 80 km/h, natomiast dopuszczalny nacisk na oś ma wynieść 221 kN/oś.
Wartość przygotowania dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego to ok. 15,2 mln zł (netto). Termin zakończenia prac projektowych to III kwartał 2019 r.
Projekt pn.: „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” planowany jest do realizacji w ramach zadania „Infrastrukturalne projekty aglomeracyjne finansowane z Funduszu Spójności”.
Linia nr 182 łącząca Zawiercie z Tarnowskimi Górami jest linią o znaczeniu lokalnym, jednotorową i niezelektryfikowaną, przystosowaną do obsługi pociągów z prędkością 80 km/h.
Na odcinku Tarnowskie Góry – Mierzęcice Zawierciańskie linia jest nieczynna od 1992 roku, natomiast na odcinku Mierzęcice Zawierciańskie – Siewierz – od 2009 roku. Aktualnie eksploatowany jest 5 km odcinek w stacji Tarnowskie Góry oraz 15 km odcinek Siewierz – Zawiercie tylko dla ruchu towarowego.
Autor: Jacek Karniewski, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.