REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
1 Minuta czytania

Urząd Morski w Gdyni: Pogłębiarka URSA już w Polsce

Ursa to specjalistyczna jednostka pływająca – pogłębiarka ssąca nasiębierna. Przypłynęła do Polski 12 czerwca i zacumowała w Porcie Nowy Świat na Mierzei Wiślanej. Jej podstawowym zadaniem będzie obsługa nowej, ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Zdjęcie: Urząd Morski w Gdyni, www.umgdy.gov.pl

Posiada własny system pogłębiarski oraz ładownię, która w trakcie pracy wypełniana jest urobkiem, pobieranym ze spłyconych miejsc np. na torze podejściowym, i z której następnie za pomocą systemu pomp i rurociągów ten urobek wypompowuje się na miejsce odkładu.

Nowa pogłębiarka na stałe stacjonować będzie w Porcie Nowy Świat. Umowę na jej budowę podpisano w marcu 2022 roku. Zakładała ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę statku. Wartość kontraktu to 117 mln zł, a zrealizowała go fińska stocznia Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracowała z firmami z Holandii. Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki, a niecały rok później pogłębiarka została zwodowana.

Parametry statku:

  • Długość całkowita: 62,75 m
  • Długość między pionami: 57,23 m
  • Szerokość całkowita: 12,00 m
  • Zanurzenie konstrukcyjne: 3,90 m
  • Wyporność: 2341 ton
  • Pojemność brutto: 1195
  • Pojemność netto: 359

Możliwości:

  • Liczba załogi/osób: 8 osób
  • Obszar żeglugi: żegluga krajowa
  • Dźwig pokładowy: SWL 5t na 8,0m / SWL 3t na 12m
  • Pojemność ładowni: 950 m3

Prędkość statku:

  • Prędkość z urobkiem: 8 węzłów,
  • Prędkość bez urobku z pełnymi zapasami: ~11 węzłów.
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA