Bezpieczna zakopianka
Główna trasa turystyczna regionu i jedna z dróg o największym ruchu to obszar, który intensywnie jest modernizowany. Między Krakowem a Myślenicami powstają dwa nowe węzły drogowe, w Krzyszkowicach i w Myślenicach. Obie inwestycje powstaną do końca 2025 roku, zamiana niebezpiecznych skrzyżowań w bezkolizyjne będzie dużym ułatwieniem dla kierowców i mieszkańców. W czerwcu skończono budowę węzła w Gaju, trwają procedury odbiorowe przed dopuszczeniem go do ruchu.
Na trasie do Myślenic powstają też kładki dla pieszych. Dziś w budowie są trzy – w Mogilanach, Głogoczowie i w Myślenicach, kilkaset metrów na północ od węzła. W Klikuszowej powstaje prawie 0,5 km nowego chodnika, a w Zakopanem budowane są dwa ronda na skrzyżowaniach DK47 z ul. Ustup i ul. Wojdyły. Dzięki temu poprawi się płynność ruchu na wjeździe do stolicy polskich Tatr oraz ułatwi przejazd na Ustup i Harendę.
Skrzyżowania
W Programie Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej zrealizowano dziewięć inwestycji, które zakładały modernizację skrzyżowań, budowę rond lub lewoskrętów. Zmiany zaszły w Zakopanem, w Makowie Podhalańskim, Chrzanowie, Pcimiu, Nowym Targu, Maciejowej, Tęgoborzu i Nowych Dworach.
Ważnym zadaniem poprawiającym jakość sieci drogowej jest przebudowa 4,4 km odcinka DK94 w Olkuszu. Inwestycja jest realizowana poza PBID, zakłada przebudowę kluczowych skrzyżowań, poprawienie parametrów drogi i stworzenie na przecięciu ulic Centralnej, Kościuszki i Rabsztyńskiej dwupoziomowego węzła.
Ułatwienia dla pieszych
Od 2021 roku zbudowano 36 km chodników. Obecnie na drodze krajowej nr 28 trwa budowa prawie 700 m chodnika w Naprawie i Rabie Wyżnej. Kolejne 4,2 km powstają w Maciejowej, Nowej Wsi, Roztoce Wielkiej, Gnojniku i Muszynce na DK75. Ponad 2,1 km chodnika powstaje też na drodze krajowej nr 52 w Choczni i Kleczy Dolnej. W ramach tych inwestycji powstają też nowe zatoki autobusowe, do końca roku będzie ich łącznie 20.
Poza PBID krakowski Oddział GDDKiA prowadzi też inne zadania poprawiające bezpieczeństwo. W Modlnicy wykonawca buduje nad obwodnicą Krakowa kładkę pieszo-rowerową, która zastąpi przejścia na zjazdach na DK94.
Oświetlenie
Uczestnicy ruchu drogowego muszą widzieć się nawzajem. Widoczność to największy problem w okresie jesienno-zimowym, gdy szybko zapada zmierzch. Dlatego istotną częścią programu poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych jest doświetlanie tych miejsc. Wspólnie z gminami GDDKiA rozpoczęła ten proces w 2016 roku. Od 2021 roku drogowcy realizują go jako część PBID. W ramach tego programu doświetlonych zostanie prawie 450 przejść.
Oświetlenie przejścia dla pieszych nie może ograniczać się tylko do samych pasów, gdyż wtedy przejście nie jest dobrze widoczne dla kierowcy. Nie są też widoczni piesi zbliżający się do przejścia. Na przejściach montowane są specjalne lampy, które oświetlają nie tylko same przejście, ale również chodnik. Dzięki temu kierowca może wcześniej dostrzec miejsce na drodze, w którym powinien zachować szczególną czujność i ostrożność. Ponadto te lampy są ustawione w taki sposób, że oświetlają całą sylwetkę pieszego, dzięki czemu jest on dużo lepiej widoczny dla kierowców.