Zaawansowane prace prowadzi wykonawca na linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe, które są częścią dużej inwestycji na linii Będzin – Zebrzydowice. Na katowickim odcinku tego zadania wykonano demontaż konstrukcji wiaduktu kolejowego przebiegającego nad modernizowaną linią. Obecnie budowane są nasypy przy obiekcie. Powstały też już fundamenty pod przyczółki i podpory nowego wiaduktu kolejowego. Wykonawca pracuje przy budowie mostu nad rzeką Rawą. W sąsiedztwie planowanego przystanku Katowice Morawa wybudowano już mur oporowy, który docelowo podtrzyma nasyp i nowy peron.
W Sosnowcu postępują prace przy nowym przystanku Sosnowiec Środula. Jest już widoczny jeden z dwóch nowych peronów. Wykonawca buduje bezpieczne przejście podziemne pieszo-rowerowe, które zastąpi przejazd w poziomie szyn. Przejście będzie połączone z peronami za pomocą schodów i wind. Modernizowana jest też stacja kolejowa Sosnowiec Główny, aktualnie trwa przebudowa przejście podziemnego, z którego będzie zapewniony dostęp windą i schodami m.in. do nowego peronu nr 3. Na terenie stacji powstaje nowa nastawnia, z której dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.
Od września rozpoczną się prace w centrum Katowic
Wkrótce rozpocznie się przebudowa linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice. Pierwsze prace prowadzone będą na sześciu obiektach. Od początku września budowa obejmie wiadukty kolejowe nad ul. Mikołowską, Graniczną, Załęską, Przodowników, Kłodnicką oraz wiadukt drogowy na ul. Bagiennej, gdzie dodatkowo obok wybudowany zostanie drugi wiadukt drogowy.
– Realizujemy jedną z największych inwestycji kolejowych w historii woj. śląskiego, która odmieni i usprawni transport kolejowy w regionie. Zaawansowane prace prowadzone są na linii od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic. Na początku września rozpoczniemy przebudowę węzła katowickiego z sześcioma ważnymi wiaduktami, co zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym – mówi Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
PLK powołały grupy robocze do przygotowania inwestycji i zaproponowania planu transportowego na czas prac. Niebawem grupa robocza będzie mogła precyzować informacje po to, by podróżni, mieszkańcy, uczniowie, studenci, przedsiębiorcy mogli się przygotować do prowadzonych przez nas prac. Szczegóły dotyczące zmian w komunikacji będą podane w pierwszej połowie sierpnia.
Lepsze podróże koleją w aglomeracji
Inwestycja na odcinku Będzin – Katowice Szopienice – Katowice Piotrowice całkowicie odmieni transport kolejowy w regionie. Kluczowym jej założeniem jest rozdzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego. W tym celu na odcinku linii kolejowej dobudujemy dwa tory. W efekcie wzrośnie przepustowość ruchu kolejowego w województwie śląskim – zarówno pasażerskiego, jak i towarowego. Oznacza to, że na trasę wyjedzie więcej pociągów.
Podróżni zyskają lepszy dostęp do ekologicznego środka transportu jakim jest kolej. Wybudujemy pięć nowych przystanków kolejowych: Sosnowiec Środula, Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Komfort podróżowania koleją w regionie poprawi modernizacja 4 stacji (Sosnowiec, Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota,) oraz 2 przystanków (Katowice Szopienice Południowe, Katowice Brynów). Na wszystkich wykonawca przebudowuje infrastrukturę, a na stacjach Sosnowiec, Katowice Ligota oraz przystanku Katowice Szopienice Południowe dobudowuje po jednym dodatkowym peronie.
Łącznie powstanie 13 nowych peronów, a 15 zostanie przebudowanych. Wszystkie będą przystosowane do obsługi podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wygodny i bezpieczny dostęp do nich zapewnią pochylnie lub windy. Na antypoślizgowych nawierzchniach zamontowane zostaną ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych oraz niedowidzących. Perony wyposażone zostaną w nowe wiaty, ławki, oświetlenie. Codzienne podróże ułatwi czytelna informacja pasażerska.
Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie przyspieszą nawet do 160 km/h. Będzie to możliwe m.in. dzięki wymianie na tym odcinku ok. 130 km torów oraz 175 km sieci trakcyjnej. Bezpieczne i sprawne podróże koleją w regionie zapewni budowa nowoczesnego Regionalnego Centrum Sterowania w Katowicach oraz przebudowa ponad 150 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów kolejowych i drogowych oraz mostów.
Modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice ma wartość ok. 7 mld zł i jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.