REKLAMA
Drogi Wiadomości
5 Minut czytania

Co słychać na budowie dwóch odcinków S19 na Podkarpaciu?

Budowa drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim jest coraz bardziej zaawansowana. 23 lipca postępy prac na odcinkach Krosno – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla oglądali przedstawiciele podkarpackich mediów.

Zdjęcie: GDDKiA O/Rzeszów, www.gov.pl/web/gddkia-rzeszow/

S19 Krosno – Miejsce Piastowe

  • Długość 10 km
  • Wykonawca: Aldesa
  • Wartość umowy: 365 074 863,34 zł

Najbliższe miesiące to przede wszystkim kontynuacja robót ziemnych: wykonywanie warstwy mrozoochronnej, podbudowy pomocniczej i zasadniczej. Wprowadzono objazd na DK19 (węzeł Krosno) celem umożliwienia objazdu dla nowo budowanego ronda. Wprowadzono objazd na DK28 (węzeł Miejsce Piastowe) celem umożliwienia przebudowy DK28 i budowy węzła drogowego. Wykonawca zamontował wytwórnię mas bitumicznych (WMB). W kolejnych miesiącach planowane jest rozpoczęcie produkcji oraz układanie mieszanki mineralno-asfaltowej (MMA).

W zakresie branży mostowej kontynuowane są prace żelbetowe w zakresie obiektów mostowych oraz przepustów. Wykonawca rozpoczął prace związane z wykonywaniem murów z gruntów zbrojonych wraz z zasypkami inżynierskimi obiektów mostowych oraz realizuje prace w zakresie kap chodnikowych. Na koniec roku wykonawca planuje uzyskać pozwolenie na użytkowanie m.in. trzech wiaduktów drogowych zlokalizowanych w ciągu dróg gminnych w m. Pustyny, Zalesie i Targowiska.

W najbliższych miesiącach wykonawca planuje zakończyć prace związane z przebudową sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnej. Szczególny nacisk kładziony jest na zakończenie robót związanych z budową kanalizacji deszczowej co udostępni fronty robót pod wykonywanie poszczególnych warstw konstrukcyjnych drogi. Na terenie Obwodu Utrzymania Drogi przy węźle Miejsce Piastowe, realizowane są prace związane z budową obiektów kubaturowych. W najbliższych miesiącach będą kontynuowane prace rozpoczęte w zakresie przebudowy rowów melioracyjnych oraz drenażu niezinwentaryzowanego. Trwają prace w zakresie budowy zbiorników retencyjnych.

Zaawansowanie robót wynosi: ok. 54%.

Zakres prac

W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. Powstaną dwa węzły drogowe: Krosno i Miejsce Piastowe. Węzeł Krosno połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28.

Zakres prac obejmie także budowę obiektów inżynierskich, w tym dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, czterech przejść dla zwierząt oraz jeden przepust pod trasą główną. W miejscowości Widacz droga ekspresowa poprowadzona zostanie wiaduktem nad linią kolejową nr 108 relacji Stróże – Krościenko. Droga zostanie wyposażona również w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. W celu realizacji zadań związanych z bieżącym utrzymaniem drogi, wybudowany zostanie Obwód Drogowy zlokalizowany w miejscowości Miejsce Piastowe.

S19 Miejsce Piastowe – Dukla

  • Długość 10 km
  • Wykonawca: Strabag
  • Wartość umowy: 478 907 636,94 zł

Od rozpoczęcia robót budowlanych Wykonawca intensywnie prowadził roboty w branży mostowej, gdzie sprzyjająca pogoda zimą pozwoliła na znaczny ich postęp. Między innymi wybudowano wszystkie podpory estakad ES 2.2 i ES 2.3 – największych i zarazem najciekawszych obiektów na tym odcinku. Duży nacisk położono także na odhumusowanie, roboty ziemne, wycinkę drzew i krzewów czy przebudowę sieci uzbrojenia terenu kolidujących z elementami drogi S19. Wykonano odcinki próbne podbudowy zasadniczej i warstwy wiążącej z betonu asfaltowego. Już w kilku lokalizacjach ułożono warstwy konstrukcji nawierzchni na trasie głównej – warstwę ulepszonego podłoża oraz warstwę mrozoochronną.

Z dużą intensywnością kontynuowane są także prace w branży mostowej, m.in. w ramach budowy estakady ES 2.2 w m. Równe – ułożono belki podłużne, uzbrojono znaczną część ustroju nośnego oraz zabetonowano 6 z 14 segmentów przęseł. Na obiekcie ES 2.3 w m. Zboiska trwa wykonywanie przęseł metodą nawisową z wykorzystaniem złożonych wózków CFT. Na wielu obiektach trwa wykonywanie zasypek inżynierskich.

W branży drogowej kontynuowane jest układanie warstw konstrukcji nawierzchni w zakresie ulepszonego podłoża i warstwy mrozoochronnej. Wykonano odcinek próbny podbudowy pomocniczej z mieszanki niezwiązanej. Na węźle Dukla widoczne są znaczne postępy w zakresie robót ziemnych.

Kończą się prace związane z przebudową kolidujących sieci uzbrojenia terenu. W trakcie wykonywania jest kanalizacja deszczowa, zbiorniki retencyjne, trwa także przebudowa koryta rzeki Lubatówka.

Ilościowo – dotychczas wbudowano około 2000 ton zbrojenia oraz ok. 14 000 m3 betonu, wykonano 234 000 m3 wykopu i 232 000 m3 nasypu (w przeliczeniu ok. 21 300 samochodów ciężarowych gruntu dla wykopu i 21 000 samochodów dla nasypu).

W najbliższych dniach wykonawca planuje wykonać podbudowę pomocniczą i zasadniczą na trasie głównej, a od około połowy sierpnia chce przystąpić do układania warstw asfaltowych na uprzednio przygotowanych fragmentach trasy głównej. W tym roku przewidywane jest ułożenie masy bitumicznej na około połowie trasy. Wykonawca chce także powrócić do prac na MOP Równe, przerwanych ze względu na znaleziska archeologiczne.

Zaawansowanie robót wynosi: ok. 30%.

Zakres prac

W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 10,1 km, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną DK19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin – Wietrzno – Zboiska (nr 1956R). Wychodząc naprzeciw wnioskom zgłoszonym przez władze samorządowe, rozwiązania projektowe węzła (węzeł typu karo) umożliwiają późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi krajowej i drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 relacji Gorlice – Nowy Żmigród – Dukla.

Powstanie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych. Droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe. 

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA