Wkrótce kierowcy będą mogli korzystać z kolejnego odcinka autostrady A2, pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki. Wykonawca złożył już wniosek do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie i prowadzi ostatnie prace wykończeniowe.
A2 na wschód od stolicy coraz dłuższa
Przypomnijmy, że w sierpniu 2020 r. oddano do ruchu 15 kilometrów autostrady od węzła Lubelska do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Teraz udostępniono 7,1 km trasy, również o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu. Węzły Siedlce Zachód i Siedlce Południe umożliwiają kierowcom połączenia z DK2. Nowy odcinek wyprowadzi ruch tranzytowy z Nowych i Starych Igań oraz obecnej obwodnicy miasta w ciągu DK2. Jego długość ma blisko 12,5 km, a pozostałe 5,4 km to odcinki stanowiące połączenie z sąsiednimi zadaniami (Groszki – Siedlce Zachód i Siedlce Południe – Malinowiec). Udostępnione zostaną wraz z oddaniem tych odcinków do ruchu.
Wybudowane zostały dwa węzły: Siedlce Zachód i Siedlce Południe. Ponadto powstały drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska (np. ekrany akustyczne) i bezpieczeństwa ruchu drogowego (np. bariery energochłonne).
Na tym odcinku, a także pozostałych pomiędzy Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami, szeroki pas rozdziału stanowiący rezerwę na poszerzenie o dodatkowy pas ruchu wykonaliśmy w innej technologii. Zamiast tak jak dotychczas wypełnić go humusem i zasiać trawę, zastosowano utwardzone kruszywo z nawierzchnią szczelną, której szorstkość i przyczepność mają zminimalizować ryzyko utraty panowania nad pojazdem w przypadku zjechania z jezdni głównej (w porównaniu z „zielonym” pasem rozdziału). To rozwiązanie pilotażowe, które ma zminimalizować prace utrzymaniowe, eliminując koszenie trawy i związane z tym utrudnienia w ruchu.
Kontrakt
W kwietniu 2020 r. GDDKiA podpisała umowę z firmą Polaqua na zaprojektowanie i budowę A2 Siedlce Zachód – Siedlce Południe (dokumentacja, roboty, wykup gruntów, prace archeologiczne). Wartość kontraktu to ok. 768 mln zł, w tym koszt robót ok. 560 mln zł. Realizacja tego odcinka, a także dwóch pozostałych pomiędzy Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami, jest dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach dwóch programów: Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Łączna wysokość dofinansowania dla tych trzech odcinków wynosi ponad miliard złotych, z czego na oddany dziś odcinek przypada ponad 441 mln zł.
– Otwarty dzisiaj odcinek A2 przybliża nas do ukończenia odcinka Warszawa – Siedlce. UE od lat wspiera budowę autostrady A2 na wschód od Warszawy. Kluczowa na tej trasie, otwarta w 2012 roku obwodnica Mińska Mazowieckiego, otrzymała wsparcie UE. Podobnie jak odcinek A2 od Warszawy do Mińska Mazowieckiego – podkreśla Angela Martinez-Sarasola – kierownik polskiego wydziału DG REGIO. – Kontynuując to dzieło UE wspiera budowę odcinka Mińsk Mazowiecki – Siedlce. Otwierany dziś fragment Siedlce Zachód – Siedlce Południe usprawni ruch tranzytowy oraz lokalny, a także zwiększy bezpieczeństwo podróżnych. Dziękujemy za owocną współpracę wszystkim zaangażowanym partnerom z Polski.
Kałuszyn – Siedlce Zachód, dwa odcinki o łącznej długości ok. 25 km
Na 12-kilometrowym odcinku za obwodnicą Mińska Mazowieckiego, do węzła Groszki, trwają prace wykończeniowe. Montowane są ostatnie metry barier energochłonnych, ekranów przeciwolśnieniowych i ogrodzenia trasy. Wykonawca kończy humusowanie, a także malowanie oznakowania poziomego. Po zakończeniu wszystkich prac oraz uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie udostępnimy trasę do ruchu. Inwestor szacuje, że stanie się to z końcem sierpnia br.
Na sąsiednim zadaniu, pomiędzy węzłami Groszki i Siedlce Zachód, wykonywane są warstwy konstrukcji nawierzchni. Prowadzone są prace na obiektach mostowych i przy budowie kanalizacji deszczowej. Zaawansowanie robót wynosi 68%. Kontraktowy termin zakończenia robót nie uległ zmianie. GDDKiA analizuj jednak wniosek wykonawcy, który oczekuje wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych.
Siedlce – Biała Podlaska, cztery odcinki o łącznej długości 63,4 km
Na odcinku A2 realizowanym najbliżej Białej Podlaski (Swory – Biała Podlaska) w toku są roboty wykończeniowe, montaż barier energochłonnych, roboty odwodnieniowe, brukarskie i humusowanie. Prowadzone są też prace związane z budową Obwodu Utrzymania Drogi. Na trzech pozostałych zadaniach, od węzła Siedlce Południe do Swor, wykonawcy realizują prace drogowe związane z układaniem warstw konstrukcji drogi. Prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przebudowywana jest infrastruktura podziemna kolidująca z przebiegiem drogi. Zaawansowanie na każdym z odcinków jest różne. Wynika ono między innymi z terminu uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco:
- Siedlce Południe – Malinowiec – 49%
- Malinowiec – Łukowisko – 39%
- Łukowisko – Swory – 27%
- Swory – Biała Podlaska – 93%
GDDKiA podpisała aneks wydłużający czas na ukończenie robót dla odcinka Swory – Biała Podlaska z terminem do końca sierpnia br. Wykonawcy pozostałych trzech odcinków złożyli roszczenia, oczekując wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Jako powód podają przede wszystkim długotrwałą procedurę uzyskania decyzji ZRID. Terminy wynikające z podpisanych umów mogą zostać przesunięte w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót.
W toku są prace projektowe dla ponad 32-kilometrowego odcinka autostrady A2 od węzła Biała Podlaska do przejścia granicznego w Kukurykach, których efektem będzie uzyskaniem decyzji ZRID. Zadanie podzielone jest na trzy odcinki:
- Biała Podlaska – Kijowiec (16,2 km),
- Kijowiec – Dobryń (9,3 km),
- Dobryń – Kukuryki (6,8 km).
Dla dwóch pierwszych odcinków prowadzone jest postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID przez Wojewodę Lubelskiego. Na odcinku Biała Podlaska – Kijowiec obecnie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie (RDOŚ w Lublinie) analizuje raporty środowiskowe w ramach ponownej oceny oddziaływania drogi na środowisko. Na odcinku Kijowiec – Dobryń RDOŚ w Lublinie zakończyła analizę i GDDKiA oczekuje na przeprowadzenie przez Wojewodę Lubelskiego konsultacji społecznych przed wydaniem decyzji ZRID. W IV kwartale 2024 r. planowane jest ogłoszenie przetargów na realizację robót na dwóch odcinkach od Białej Podlaskiej do Dobrynia. Prace związane z trzecim odcinkiem zależne są od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.