Umowę o wartości ponad 212 mln zł na zaprojektowanie i wybudowanie tego odcinka drogi S1 katowicki Oddział GDDKiA podpisał ze spółką STRABAG 30 listopada 2021 r. Zakończenie tej inwestycji powinno nastąpić w III kwartale 2026 r.
S1 węzeł Bieruń – węzeł Oświęcim
Inwestycja obejmuje w szczególności budowę dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej S1 pomiędzy Bieruniem a węzłem Oświęcim o długości ok. 2,9 km. Powstanie również odcinek drogi krajowej klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) w ciągu DK44 o długości ok. 2,7 km (obwodnica Bierunia) oraz dodatkowa jezdnia do obsługi ruchu lokalnego pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia.
Decyzja ZRID
Wniosek o wydanie decyzji ZRID GDDKiA złożyła 23 stycznia 2023 r. Na czas trwania uzyskania tej decyzji wpływ miały przedłużające się procedury administracyjne, w tym uzyskanie decyzji wodnoprawnej oraz uprawomocnienie się decyzji środowiskowej. W dalszym ciągu trwa uzyskiwanie decyzji ZRID dla odcinka od Mysłowic do Bierunia. Decyzja zostanie wydana w październiku br. Wtedy też wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej wejdą w fazę robót budowlanych.
Decyzja ZRID zatwierdza także granice terenu pod budowę drogi, co pozwala rozpocząć procedurę związaną z wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę. Wysokość odszkodowania ustali Wojewoda Śląski w postępowaniu administracyjnym.