REKLAMA
Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

Zaawansowanie prac na S1 Oświęcim – Dankowice

Ponad 77 proc. osiągnęło zaawansowanie prac na ok. 15-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S1 węzeł Oświęcim – Dankowice. Inwestycję o wartości prawie 1 mld zł realizuje konsorcjum firm PORR i Mota-Engil Central Europe. Zakończenie prac przewidziane jest na II kwartał 2025 r.

Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/

Prace mostowe finiszują

Ich zaawansowanie osiągnęło prawie 86 procent. Obecnie wykonywany jest ustrój nośny na obiekcie ES-29 (przejście dla zwierząt oraz nad wałem przeciwpowodziowym i terenem zalewowym rzeki Wisły) oraz obiekcie MS-35 (przejście dla zwierząt, nad drogą powiatową DP4489S relacji Kaniówek Dankowski – Jawiszowice nad ulicą Janowiec oraz linią kolejową nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice).

W zakresie pozostałych obiektów realizowane są zasypki, wykonywane płyty przejściowe w celu połączenia obiektów z nasypem drogowym. Rozpoczęte zostały roboty wykończeniowe na obiektach w postaci wykonywania kap chodnikowych. W kolejnym etapie realizowane będą roboty brukarskie, bariery drogowe, ekrany na obiekcie oraz nawierzchnie.

Roboty drogowe

W lipcu udostępnione do ruchu zostały wiadukty nr 18 na węźle Oświęcim oraz nr 27 na węźle Wola. Obecnie trwają intensywne roboty ziemne w rejonie zakola Wisły niedaleko węzła Brzeszcze. Jeżeli warunki atmosferyczne pozwolą, we wrześniu od węzła Oświęcim wykonawca rozpocznie układanie warstwy ścieralnej na jezdni w kierunku Bielska-Białej. Ponadto na całym odcinku trwają roboty wykończeniowe, takie jak humusowanie skarp oraz wykonywanie barier. Zaawansowanie robót drogowych wynosi ponad 65 procent.

Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/

Zakres umowy

Nowo powstały odcinek będzie miał długość ponad 15 km, z czego nieco ponad 10 km tej trasy zlokalizowane będzie w województwie śląskim, a blisko 5,2 km w woj. małopolskim. Przyległe tereny zostaną skomunikowane trzema węzłami drogowymi: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. Wraz z jezdnią główną powstanie 18 obiektów inżynierskich (w tym pięć obiektów mostowych, siedem wiaduktów drogowych, dwa wiadukty kolejowe, estakada oraz kładka dla pieszych), siedem przejść dla płazów, sześć przepustów drogowych o funkcji przejść dla zwierząt, a także 17 zbiorników retencyjnych. 16 z tych zbiorników będzie zapewniało środowisko sprzyjające rozmnażaniu płazów. Powstanie też pięć zbiorników zastępczych dla płazów.

Umowa

Umowę z konsorcjum firm PORR i Mota-Engil Central Europe za prawie 1 mld zł GDDKiA podpisała 14 maja 2020 r. W związku z licznymi okolicznościami, jakie napotkały wykonawcę w trakcie robót, zakończenie realizacji tego odcinka S1 przewidywane jest w II kwartale 2025 r.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA