Polskie Koleje Państwowe, spółki z Grupy PKP i PLK aktywnie angażują się w rozwój kolejowych przewozów towarowych i pasażerskich na szlakach z Azji do Europy, przechodzących przez terytorium Ukrainy i Polski (TMTM, Południe-Zachód). Podczas targów kolejowych – InnoTrans w Berlinie przedstawiciele PKP S.A. i JSC „Ukrzaliznytsia” podpisali memorandum, w którym zadeklarowali intensywną współpracę na rzecz przygotowania infrastruktury na rozwój tego korytarza.
Głównym celem obu stron jest przywrócenie i rozwój intermodalnego połączenia eurazjatyckiego oraz zapewnienie maksymalnej efektywności kolejowych przewozów towarowych na polsko-ukraińskich przejściach granicznych. W spotkaniu udział wzięli m.in. Alan Beroud, Prezes Zarządu PKP S.A., Yevhen Lyashchenko, Prezes Zarządu JSC „Ukrzaliznytsia”, Marcin Mochocki, Członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Janusz Malinowski, Prezes Zarządu PKP Intercity S.A., Marcin Wojewódka, p.o. Prezes Zarządu PKP CARGO S.A. oraz Łukasz Górecki, Prezes Zarządu PKP LHS sp. z o.o.
W 2022 r., po wybuchu wojny w Ukrainie, większość przewozów realizowanych tymi szlakami została albo zawieszona z uwagi na ich niedostępność, albo ograniczona w związku z obowiązującymi sankcjami. Jednocześnie, przed wojną w Ukrainie, przewoźnik towarowy z Grupy PKP – PKP LHS sp. z o. o. z powodzeniem realizował przewozy jako operator, odpowiadając za przesyłki od granicy chińsko-kazachskiej do Sławkowa. W całym 2020 r. do stacji Sławków LHS dotarło 35 pociągów kontenerowych nadanych w Chinach, załadowanych 1612 kontenerami (3224 TEU). W roku 2021 było to już 110 pociągów załadowanych 5 664 kontenerami 40’ tj. 11 328 TEU. Jednocześnie, od maja 2021 r., rozpoczęto organizację przewozów ze Sławkowa do chińskiego miasta Xi’an. Do końca 2021 r. nadano 19 pociągów trasą ze Sławkowa do Chin, załadowanych 837 kontenerami 40’ (1674 TEU).
Podpisane memorandum z Ukrainą to kolejny krok mający na celu rozwój współpracy w zakresie przewozu towarów przez polsko-ukraińskie przejścia graniczne. W lipcu br. delegacja spółek Grupy PKP oraz PKP PLK wizytowała przejścia graniczne w Werchracie, Hrebennem, Hrubieszowie oraz Dorohusku, a także stację Rawa Ruska po stronie ukraińskiej. Wizyty te służyły przede wszystkim ocenie stanu technicznego i technologicznego przejść oraz omówieniu możliwości usprawnienia przepustowości i zwiększenia efektywności przejść granicznych w ruchu towarowym i pasażerskim, a także rozbudowy granicznej infrastruktury kolejowej. To jednak niejedyny element współpracy polsko-ukraińskiej. Trwają także rozmowy dotyczące uruchomienia pasażerskiego połączenia PKP Intercity na trasie Warszawa – Rawa Ruska.