Na powstającym odcinku A2 Siedlce Zachód (dawniej Swoboda) – Malinowiec wybudowanych zostało blisko 19 km dwujezdniowej nawierzchni wykonanej w technologii z betonu cementowego, z wykorzystaniem materiału o obniżonym śladzie węglowym. Zastosowanie cementu o obniżonej emisji CO2 na tym odcinku autostrady jest pionierskim rozwiązaniem na polskich drogach szybkiego ruchu i otwiera nowy rozdział w budowie nawierzchni z betonu cementowego.
Próbny, testowy fragment drogi, został poddany badaniom laboratoryjnym, które potwierdziły jego wytrzymałość i trwałość, co zostało pozytywnie przyjęte przez GDDKiA. Poza zgodnością z wymogami technicznymi, zastawanie niskoemisyjnego betonu ma także zalety związane z poprawą bezpieczeństwa. Tak wybudowana nawierzchnia jest jaśniejsza od powstałych do tej pory, przez co też lepiej widoczna dla kierowców. Co więcej, ten rodzaj betonu pomaga redukować tzw. efekt miejskiej wyspy ciepła, a także przekłada się na ograniczenie o blisko 20% kosztów związanych z oświetleniem drogi na węzłach i poprawę widoczności w trudnych warunkach atmosferycznych.
Czym jest cement o obniżonym śladzie węglowym
Doświadczenia krajowe dotyczące wyboru rodzaju cementu do nawierzchni betonowych koncentrowały się dotychczas na zastosowaniu cementu CEM I 42,5 R(N). W celu redukcji śladu węglowego oraz ograniczenia ryzyka wystąpienia reakcji alkalia-krzemionka, zastosowano cement o obniżonej emisyjności CO2 – cement JASNY (CEM II/B-S 42,5 R-NA). Cement ten przeznaczony jest do specjalistycznych zastosowań, w tym do infrastruktury drogowo-mostowej. Kluczowym komponentem występującym w tym cemencie, jest mielony granulowany żużel wielkopiecowy, który minimalizuje ryzyko wystąpienia reakcji alkalia-kruszywo (ASR). Reakcje alkaliczne mogą prowadzić do destrukcji betonu i przyczyniać się do poważnych konsekwencji zagrażających bezpieczeństwu obiektów. Wykonane badania potwierdziły, że cement JASNY hamuje reakcję ASR powodując wzrost odporności na korozję wywołaną reakcją reaktywnych kruszyw z alkaliami zawartymi w betonie. Beton użyty na omawianym odcinku autostrady, przed jego dopuszczeniem do stosowania, przeszedł również restrykcyjne testy i spełnił wysokie wymagania wytrzymałościowe oraz trwałościowe, takie jak np. mrozoodporność.
Zastosowanie mielonego granulowanego żużla wielkopiecowego w cemencie JASNY ogranicza ślad węglowy o 30% względem CEM I 42,5 R. Ta wartość przekłada się w znaczącym stopniu na obniżenie śladu węglowego nawierzchni z betonu cementowego. Dla przedmiotowej realizacji i zastosowanych na kontrakcie betonów nawierzchniowych, przeprowadzono analizę cyklu życia (LCA – Life Cycle Assessment) i oszacowano ślad węglowy CO2eq dla etapów A1-A3. Na skutek zmiany cementu CEM I 42,5 R(N) na cement JASNY (CEM II/B-S 42,5 R-NA) zredukowano ślad węglowy betonu o ~30%.
14 kwietnia 2021 roku spółka STRABAG podpisała umowę z GDDKiA na budowę autostrady A2 na odcinku Siedlce Zachód – Malinowiec o długości prawie 19 km. Inwestycja ta powstaje w formule „Projektuj i buduj”. Zakres podpisanego kontraktu obejmie projekt budowlany, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie wybudowanie odcinka autostrady A2 w zupełnie nowym śladzie. W ramach inwestycji powstaje trasa dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu, z rezerwą pod rozbudowę do trzeciego pasa. STRABAG na etapie projektowania zaproponował optymalny rodzaj nawierzchni do zastosowania na tym odcinku autostrady.
STRABAG i Cement Ożarów, w wyniku wspólnych działań techniczno-handlowych, podjęli decyzję o zastosowaniu innowacyjnego rozwiązania dla realizacji nawierzchni z betonu cementowego na cemencie JASNY (CEM II/B-S 42,5R-NA). Wybór technologii był poparty wspólną polityką ochrony środowiska oraz przeprowadzonymi wewnętrznymi i zewnętrznymi badaniami laboratoryjnymi. Wybór nawierzchni był podyktowany także wspólną determinacją firm STRABAG oraz Cement Ożarów, które kreują oraz wdrażają nowe rozwiązania przy wykonywaniu nowoczesnych, trwałych nawierzchni z betonu cementowego o obniżonym śladzie węglowym.
W ciągu autostrady wybudowany zostanie węzeł Siedlce Południe (Borki), gdzie nowo projektowana A2 skrzyżuje się z dotychczasowym przebiegiem DK2. Powstaną także dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP) oraz obwód utrzymania autostrady. Wzdłuż całej trasy wybudowane zostaną drogi techniczne, zainstalowane będą urządzenia ochrony środowiska i rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.