REKLAMA
Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

Dodatkowe ekrany akustyczne przy A1 na odcinku Łódź Północ – Łódź Południe

GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę nowych ekranów akustycznych wzdłuż autostrady A1 na terenie Łodzi oraz powiatów zgierskiego i łódzkiego wschodniego. Celem inwestycji jest redukcja hałasu na odcinku ponad 26 km.

powstaną dodatkowe ekrany przy A1
Powstaną dodatkowe ekrany akustyczne przy A1, fot. GDDKiA O/Łódź, www.gov.pl/web/gddkia-lodz/
Spis treści

Nowe ekrany akustyczne przy A1

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i wykonanie dodatkowych ekranów akustycznych przy autostradzie A1, na odcinku pomiędzy węzłami Łódź Północ i Łódź Południe. To ponad 26 kilometrów trasy przebiegającej przez tereny zurbanizowane miasta Łodzi oraz powiaty zgierski i łódzki wschodni.

Inwestycja ma na celu ograniczenie emisji hałasu komunikacyjnego w bezpośrednim sąsiedztwie trasy, szczególnie w miejscach, gdzie jego poziom przekracza obowiązujące normy.

Obowiązek wynikający z analizy porealizacyjnej

Podstawą realizacji inwestycji były wyniki analizy porealizacyjnej przeprowadzonej zgodnie z obowiązującymi przepisami. Na ich podstawie Marszałek Województwa Łódzkiego przeprowadził postępowanie administracyjne, które skutkowało decyzją nakładającą na GDDKiA obowiązek redukcji ponadnormatywnego hałasu.

Pomiary przeprowadzone w 2023 r. wykazały przekroczenia dopuszczalnych wartości hałasu, szczególnie w miejscach sąsiadujących z zabudową mieszkaniową wielorodzinną. Przypomnijmy, że zgodnie z przepisami, maksymalne dopuszczalne poziomy hałasu to 65 dB w dzień i 56 dB w porze nocnej.

Zakres prac: nie tylko ekrany

Planowana inwestycja obejmuje zarówno budowę nowych, jak i rozbudowę istniejących ekranów akustycznych. Realizacja zadania będzie wymagała wykonania szeregu dodatkowych prac towarzyszących, takich jak:

  • demontaż i montaż nowych barier ochronnych,
  • budowa systemu odwodnienia,
  • demontaż ogrodzeń kolidujących z nowymi ekranami,
  • usunięcie i ponowny montaż tablic drogowskazowych oraz innych znaków drogowych.

Całość prac zostanie przeprowadzona w sposób minimalizujący uciążliwości dla użytkowników drogi.

Harmonogram realizacji

Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na koniec 2025 roku. Całkowity czas realizacji inwestycji wyniesie 25 miesięcy i będzie podzielony na trzy etapy:

  • Etap I – projektowanie: 9 miesięcy,
  • Etap II – budowa: 10 miesięcy (bez wliczania okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca),
  • Etap III – badania skuteczności zabezpieczeń: 6 miesięcy.
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.