Oferty na obwodnicę Mierzyna w ciągu DK10
W przetargu na budowę obwodnicy Mierzyna w ciągu drogi krajowej nr 10 złożono 10 ofert, których wartości mieszczą się w przedziale od 139,9 mln zł (oferta spółki Rubau Polska) do 227,2 mln zł (oferta konsorcjum firm z liderem PRD Nowogard). Obecnie trwa ich analiza pod kątem formalnym i merytorycznym. Celem postępowania jest wybór najkorzystniejszej propozycji. Projekt realizowany jest w formule „Buduj” i stanowi wspólne przedsięwzięcie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Miasta Szczecin.
Wspólna inwestycja GDDKiA i Szczecina
Planowana trasa będzie miała 4,64 km długości i przebiegać będzie częściowo przez teren administracyjny Szczecina. W związku z tym konieczna była współpraca pomiędzy GDDKiA a samorządem lokalnym. W 2022 roku podpisano porozumienie w sprawie przygotowania dokumentacji projektowej, co umożliwiło uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w marcu 2024 r. przez Wojewodę Zachodniopomorskiego – zarówno dla odcinków zarządzanych przez GDDKiA, jak i przez Miasto.
W bieżącym roku zawarto kolejne porozumienie, dotyczące realizacji robót budowlanych. Koszty będą pokrywane przez każdą ze stron odpowiednio do zakresu prowadzonych prac na swoim terenie.
Przebieg nowej drogi krajowej nr 10
Nowy odcinek DK10 rozpocznie się na skrzyżowaniu ulicy Ku Słońcu w rejonie centrum handlowego, na terenie należącym do Miasta Szczecin. Dalej trasa będzie biegła na północ do skrzyżowania ulic Topolowej i Łukasińskiego – za ten fragment odpowiada GDDKiA. Następnie droga ponownie wchodzi na teren miejski i kieruje się na zachód, przechodząc przez ogródki działkowe. Po opuszczeniu granic Szczecina, nowa DK10 dotrze do węzła Szczecin Zachód (Dołuje), który połączy ją z Zachodnią Obwodnicą Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.
Nowe połączenie z Zachodnią Obwodnicą Szczecina
Obecna droga krajowa nr 10 prowadzi przez intensywnie zabudowaną miejscowość Mierzyn, gdzie w godzinach szczytu tworzą się zatory drogowe. Ze względu na ograniczoną przepustowość istniejącej infrastruktury, nowy przebieg DK10 jest niezbędny dla zapewnienia efektywnego połączenia z przyszłym węzłem Szczecin Zachód. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2028 rok.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
