Dokumentacja wykonawcza trasy tramwajowej na Gocław
Nowa linia tramwajowa dla 60-tysięcznego osiedla
Warszawskie osiedle Gocław, zamieszkane przez około 60 tys. osób, od lat oczekuje na efektywne połączenie z centrum miasta. Nowa trasa tramwajowa na Gocław ma liczyć ok. 3,6 km i skrócić czas dojazdu do stacji metra Centrum do ok. 20 minut. W postępowaniu przetargowym najkorzystniejszą ofertę – o wartości nieco ponad 9 mln zł brutto – złożyła firma Databout. Projekt mieści się w założonym budżecie zarówno dla zamówienia podstawowego, jak i w ramach prawa opcji.
Zakres zamówienia i kolejne etapy
Zamówienie obejmuje opracowanie dokumentacji wykonawczej oraz pozyskanie wszelkich zgód i decyzji niezbędnych do rozpoczęcia budowy. Jak poinformował prezydent m.st. Warszawy, Rafał Trzaskowski, miasto zakłada uzyskanie niezbędnych dokumentów do 2027 roku. Wówczas planowane jest ogłoszenie przetargu na prace budowlane.
Tramwaje Warszawskie posiadają już zatwierdzone projekty budowlane, decyzję środowiskową oraz projekt stałej organizacji ruchu. Nowe opracowanie będzie stanowić uzupełnienie i aktualizację dotychczasowej dokumentacji. W ramach opcji przewidziano także uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, co umożliwi dysponowanie nieruchomościami na cele budowlane.
Przebieg i infrastruktura nowej trasy
Połączenie przez rejon Kanału Wystawowego
Nowa trasa tramwajowa na Gocław będzie odgałęziać się od istniejącej linii tramwajowej w al. Waszyngtona, w rejonie Kanału Wystawowego. Tory zostaną poprowadzone wzdłuż Kanału, przez wiadukt nad al. Stanów Zjednoczonych, a następnie przez rezerwę Trasy Tysiąclecia. Dalej linia będzie przebiegać ul. Bora-Komorowskiego aż do pętli tramwajowo-autobusowej Gocław.
Nowoczesna infrastruktura przystankowa i mostowa
Projekt zakłada budowę sześciu zespołów przystankowych z 14 peronami, mostu tramwajowo-pieszo-rowerowego nad Kanałem Wystawowym, trzech kładek pieszo-rowerowych oraz wiaduktu nad obniżoną al. Stanów Zjednoczonych (Trasa Łazienkowska). Inwestycja będzie zintegrowana z innymi projektami transportowymi miasta, w tym z modernizacją al. Waszyngtona oraz budową linii metra M3 na odcinku Stadion Narodowy – Gocław.
Zieleń i zrównoważony rozwój
Zielone torowisko i nowe nasadzenia
Inwestycja uwzględnia również aspekty środowiskowe. Ponad 2,6 km nowej trasy zostanie zrealizowane jako zielone torowisko. Planowane są także liczne nasadzenia: co najmniej 320 drzew, około 7000 krzewów ozdobnych oraz ponad 6600 bylin. Zielona infrastruktura ma na celu poprawę estetyki przestrzeni publicznej oraz zwiększenie retencji wód opadowych.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
