ZRID dla budowy obwodnicy Krosna Odrzańskiego
Wojewoda Lubuski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy obwodnicy Krosna Odrzańskiego w ciągu drogi krajowej nr 29. Tym samym zakończono etap projektowania i wykonawca może przystąpić do realizacji robót budowlanych.
Trasa o długości 11,3 km zostanie zrealizowana przez firmę Polaqua w systemie „Projektuj i buduj”. Umowa z wykonawcą została podpisana 7 marca 2024 r., a zakończenie inwestycji planowane jest na grudzień 2027 r. Wartość prac budowlanych wynosi ponad 305 mln zł. Zadanie jest realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Zakres inwestycji na DK29
Nowa obwodnica ominie Krosno Odrzańskie od północy i wschodu. Jej początek zlokalizowano na DK29 w rejonie Osiecznicy, a zakończenie na DK32 w pobliżu Połupina. Trasa zostanie wytyczona po nowym śladzie, z dala od zwartej zabudowy miejskiej.
W ramach inwestycji powstanie 40 obiektów inżynierskich, w tym mosty, wiadukty i przepusty. Największy z nich – most o długości blisko 400 metrów – umożliwi nową przeprawę przez Odrę. Powstaną również cztery ronda na włączeniach do istniejącej sieci drogowej: przy drodze wojewódzkiej nr 276 (Krosno Odrzańskie – Świebodzin) oraz drodze powiatowej (Krosno Odrzańskie – Bytnica).
Przebudowane zostaną fragmenty istniejących dróg w miejscach połączenia z obwodnicą. W ramach zadania zaplanowano także budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu, a także przebudowę infrastruktury technicznej – w tym sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, gazowej, elektroenergetycznej, telekomunikacyjnej oraz urządzeń melioracyjnych.
Nowa przeprawa przez Odrę i odciążenie miasta
Kluczowym elementem inwestycji będzie budowa nowej przeprawy mostowej przez Odrę, co pozwoli znacząco usprawnić układ komunikacyjny Krosna Odrzańskiego. Istniejący most, pochodzący z początku XX wieku, nie spełnia współczesnych standardów przepustowości i bezpieczeństwa.
Dzięki realizacji obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, zmniejszenie natężenia ruchu w centrum miasta oraz ograniczenie emisji hałasu i zanieczyszczeń. Trasa przejmie ruch tranzytowy, zwiększając płynność komunikacyjną całego regionu.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
