Wykonawca i warunki przetargu
Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73 złożyła spółka PORR, wyceniając realizację na ponad 433 mln zł. W postępowaniu złożono dziesięć ofert w przedziale od 406 do 555 mln zł. Przy wyborze wykonawcy zastosowano trzy kryteria: cenę (60%), przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z elementami (20%) oraz na obiekty mostowe z wyposażeniem (20%).
Przebieg trasy
Obwodnica zostanie zlokalizowana w powiecie dębickim (gmina Brzostek) oraz w powiecie jasielskim (gminy Kołaczyce i Brzyska). Początek trasy znajdzie się na DK73 w Zawadce Brzosteckiej, a koniec w Krajowicach. Droga będzie przebiegać po zachodniej stronie obecnej DK73.
Zakres inwestycji
Projekt obejmuje budowę jednojezdniowej drogi klasy GP o długości 13,4 km i przekroju 1×2. W ramach inwestycji powstaną jezdnie dodatkowe obsługujące tereny przyległe, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, obiekty inżynierskie oraz skrzyżowania jednopoziomowe. Zrealizowane zostaną odwodnienie, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska i BRD. Na dwóch odcinkach o łącznej długości 2,1 km korpus drogi pełnić będzie funkcję wału przeciwpowodziowego. Przebudowane zostaną także drogi kolidujące z nową trasą.
Harmonogram realizacji
Na wykonanie dokumentacji projektowej i robót budowlanych przewidziano 39 miesięcy od podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych (1 grudnia – 31 marca). Jeśli procedury przebiegną sprawnie i nie wpłyną odwołania, oddanie trasy do użytku planowane jest na 2029 r.
Znaczenie inwestycji
Obwodnica Brzostku i Kołaczyc jest jedną z trzech nowych tras powstających pomiędzy Pilznem a Jasłem. Wraz z obwodnicami tych miast oraz przebudową odcinka DK73 między Pilznem a Brzostkiem zapewni około 35 km nowoczesnej, bezpiecznej trasy, w większości poprowadzonej nowym śladem. Inwestycja wyprowadzi ruch tranzytowy z centrów miejscowości, poprawi przepustowość i bezpieczeństwo w całym ciągu DK73. Droga ta, łącząca węzeł Kielce Północ na S7 z Jasłem, jest kluczowym szlakiem północ–południe oraz elementem korytarza prowadzącego do priorytetowych przejść granicznych z Ukrainą (Krościenko) i Słowacją (Barwinek).
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
