Wariant 3 jako preferowany przebieg obwodnicy Dobrego Miasta
8 sierpnia 2025 r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Komisja zaakceptowała Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla budowy obwodnicy Dobrego Miasta. Najkorzystniejszym rozwiązaniem wskazano wariant 3, dla którego zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Protokół z posiedzenia, zatwierdzony przez Generalnego Dyrektora, będzie podstawą formalnego wystąpienia do Burmistrza Dobrego Miasta o wydanie DŚU, co ostatecznie przesądzi o przebiegu trasy.
Uczestnicy procesu oceny
W posiedzeniu KOPI uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, pracownicy GDDKiA, projektanci opracowujący dokumentację oraz reprezentanci instytucji zewnętrznych, w tym samorządowcy. Był to kolejny etap procesu konsultacyjno-decyzyjnego, poprzedzony pracami Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych.
Przebieg trasy obwodnicy
Analizie poddano trzy warianty przebiegu obwodnicy, wszystkie po wschodniej stronie Dobrego Miasta. W każdym z nich trasa rozpoczynała się w Kosyniu i ponownie łączyła z drogą krajową nr 51 przed Barcikowem, omijając Stary Dwór. Wariant 3, rekomendowany do realizacji, odchodzi najbardziej na wschód od miasta i ma planowaną długość ok. 7,3 km.
Cele inwestycji
Budowa obwodnicy Dobrego Miasta ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta, poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego oraz ograniczenie negatywnego wpływu hałasu i emisji spalin na mieszkańców.
Kontekst realizacyjny
Inwestycja znajduje się na liście zadań rezerwowych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030. Jej realizacja będzie możliwa po uzyskaniu finansowania w ramach tego programu.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
