Sztuka w przestrzeni kolejowej
Od grudnia 2024 r. podróżni korzystają z przebudowanej stacji Bytom na trasie Chorzów Batory – Tarnowskie Góry. Dwa przejścia pod torami zapewniają bezpieczny i wygodny dostęp na perony i w stronę miasta. Obecnie rozpoczęto prace artystyczne, które mają poprawić estetykę tych przestrzeni. Ściany tuneli zostaną pokryte muralami przedstawiającymi wątki kolejowe, historyczne oraz elementy flory i fauny regionu. Za realizację odpowiada Mona Tusz – artystka street-artowa znana z projektów w przestrzeni miejskiej województwa śląskiego.
Murale nadadzą tunelom indywidualny charakter, uatrakcyjnią przestrzeń i pozytywnie wpłyną na wizerunek stacji. Prace zakończą się do końca października 2025 r.
Komfortowe podróże ze stacji Bytom
Stacja Bytom została zmodernizowana z myślą o komforcie pasażerów. Trzy perony wyposażono w ławki, nowoczesne oświetlenie, nagłośnienie oraz tablice i infokioski z rozkładem jazdy. Do końca października pojawią się także wyświetlacze z informacjami o przyjazdach i odjazdach pociągów. Dostęp do peronów ułatwiają windy, a nawierzchnia peronów zachowała historyczny układ płytek w karo.
Odnowiono również halę peronową – otrzymała nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej, historyczne przeszklenia oraz podświetlaną szklaną elewację z nazwą stacji. Wspólnie z konserwatorem zabytków zadbano o zachowanie autentycznego charakteru obiektu, pozostawiając widoczne ślady działań wojennych, m.in. wgniecenia i uszkodzenia konstrukcji.
Od września 2025 r. bezpieczeństwo ruchu kolejowego na odcinku Chorzów Miasto – Radzionków będzie nadzorowane z nowoczesnego Lokalnego Centrum Sterowania w Bytomiu. Zrewitalizowana nastawnia bramowa odzyskała dawny blask i ponownie stała się wizytówką stacji.
Szybsze i bezpieczniejsze podróże
Przebudowa stacji Bytom stanowi część większej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA na linii Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Modernizacja obejmuje m.in. poprawę przepustowości i bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz podniesienie komfortu obsługi pasażerów. Od 31 sierpnia czas przejazdu między Chorzowem Batorem a Tarnowskimi Górami skróci się z około 40 do 33 minut.
Całość prac na linii ma zakończyć się do końca 2025 r. Wartość inwestycji wynosi około 1,5 mld zł netto, a jej realizacja jest współfinansowana z unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
