Wariant warmińsko-mazurski
Na terenie województwa warmińsko-mazurskiego rekomendowano wariant W4, zakładający budowę 48,5 km drogi ekspresowej w przekroju 2×2. Projekt obejmuje 118 obiektów inżynierskich, w tym 39 wiaduktów (jeden z funkcją przejścia dla zwierząt), 3 mosty pełniące również rolę przejść ekologicznych, 15 niezależnych przejść dla zwierząt średnich i dużych oraz 76 przepustów, z których 46 przewidziano jako przejścia ekologiczne. Rozwiązania te mają zagwarantować utrzymanie lokalnej komunikacji oraz ciągłość korytarzy przyrodniczych.
Na wniosek gmin Iława i Nowe Miasto Lubawskie przeanalizowano dodatkowy węzeł Iława Zachód. GDDKiA przedstawiła możliwe rozwiązanie i zapowiedziała działania w celu uzyskania dofinansowania dla tej inwestycji uzupełniającej.
Wariant kujawsko-pomorski
W województwie kujawsko-pomorskim wybrano wariant W1A, obejmujący 39 km drogi ekspresowej S5 w przekroju 2×2. Na trasie zaplanowano węzły Sarnowo (łączący S5 z A1), Radzyń Chełmiński i Świecie nad Osą. Projekt przewiduje budowę 42 obiektów inżynierskich, w tym 26 wiaduktów i mostów drogowych oraz 16 obiektów o funkcji ekologicznej. Ponadto powstaną 42 przejścia dla zwierząt małych i przepusty. W pobliżu węzła Radzyń Chełmiński zaplanowano obwód utrzymania drogi, a w rejonie miejscowości Dębieniec – parę Miejsc Obsługi Podróżnych.
Kolejne etapy i konsultacje społeczne
Zatwierdzony wariant będzie podstawą do złożenia wniosku o decyzję środowiskową, który planowany jest jeszcze w tym roku. Postępowania administracyjne prowadzone będą przez Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska w Olsztynie i Bydgoszczy, z udziałem społeczeństwa w ramach konsultacji.
Blisko 90 km nowej trasy
Nowy odcinek S5 o długości ok. 90 km zostanie zrealizowany w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Trasa połączy południową obwodnicę Ostródy (Wirwajdy) z istniejącą siecią drogową w rejonie Nowych Marz, umożliwiając wygodne połączenie z Bydgoszczą, Poznaniem i Wrocławiem. Koszt inwestycji szacowany jest na 6,8 mld zł, a zakończenie budowy i oddanie drogi do użytku planowane jest w 2033 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
