Krótsze czasy przejazdu
Na Dolnym Śląsku zakończono roboty torowe na Magistrali Podsudeckiej, umożliwiające podniesienie prędkości do 120 km/h na wybranych odcinkach. Przyniesie to skrócenie czasu podróży, szczególnie na trasie Jawor – Legnica, gdzie od września przejazd zajmie 23–24 minuty, czyli o 2–3 minuty mniej niż przed modernizacją.
Krótsze przejazdy obejmą także trasę Warszawa Centralna – Szczecin Główny, gdzie Pendolino osiągnie rekordowo krótki czas przejazdu.
Nowe możliwości podróży
Po wakacjach podróżni skorzystają z nowego przystanku Trzeciewnica na trasie Bydgoszcz – Nakło nad Notecią (linia nr 18). Powrócą również pociągi na trasę Chabówka – Rabka-Zdrój (linia nr 104), a pierwszy kurs odbędzie się 31 sierpnia.
Od 1 października w rozkładzie pojawi się pociąg IC Pojezierze relacji Olsztyn – Poznań, obsługujący m.in. Ostródę, Iławę i Toruń Wschodni. Równocześnie uruchomione zostaną cztery pary połączeń Kraków – Bielsko-Biała, z których najszybszy pociąg IC Błatnia pokona trasę w 74 minuty. Nowe przystanki obejmą m.in. Chrzanów Śródmieście, Oświęcim i Czechowice-Dziedzice.
Od 31 sierpnia Koleje Śląskie wprowadzą trzy pary pociągów na trasie Częstochowa – Kraków Główny. Składy zatrzymają się m.in. w Dąbrowie Górniczej Południowej i Sosnowcu Maczkach, przywracając obsługę stacji nieczynnych w ruchu pasażerskim od lat.
Inwestycje dla lepszej kolei
Nowy rozkład jazdy uwzględnia efekty modernizacji infrastruktury. W Słupsku pasażerowie skorzystają z przebudowanego peronu nr 3 w ramach modernizacji linii nr 202 Lębork – Słupsk. Z kolei 12 września oddany zostanie do eksploatacji tor nr 1 na stacji Olkusz na linii Tunel – Sosnowiec, co zwiększy komfort obsługi podróżnych.
Na odcinku Jawor – Rogoźnica rozpoczną się prace torowe, w czasie których wprowadzona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza. Utrudnienia będą krótkotrwałe – po ich zakończeniu czas przejazdu skróci się z 8 do 5 minut.
We wrześniu na Opolszczyźnie, przy wsparciu Krajowego Planu Odbudowy, rozpoczną się prace na trasie Wrocław – Warszawa. W trakcie robót pasażerowie skorzystają z komunikacji zastępczej w ruchu aglomeracyjnym, a pociągi dalekobieżne pojadą drogą okrężną. Modernizacja pozwoli na podniesienie prędkości i skrócenie czasu przejazdu w przyszłości.
W Tomaszowie Mazowieckim ruszy przebudowa peronów i budowa przejścia podziemnego, co przełoży się na zmienioną organizację ruchu na stacji. Inwestycja poprawi komfort podróżnych w czwartym co do wielkości mieście województwa łódzkiego. Kontynuowana jest także rewitalizacja linii Tomaszów Mazowiecki – Radom, która po zakończeniu umożliwi jazdę składów pasażerskich z prędkością do 120 km/h, a towarowych do 100 km/h.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
