Cele projektu
Projekt zakłada stworzenie nowej mieszanki mineralno-asfaltowej, w której zastosowane zostaną:
- włókna węglowe (WW) pozyskane w procesie recyklingu łopat turbin wiatrowych,
- środki obniżające temperatury technologiczne,
- asfalty typu WMA.
Rozwiązanie ma ograniczyć emisję CO₂ podczas produkcji i układania nawierzchni, poprawić parametry funkcjonalne mieszanek oraz zwiększyć komfort pracy przy ich rozkładaniu dzięki redukcji temperatury i zadymienia.
Zakres badań
Prace obejmują kompleksowe badania laboratoryjne:
- charakterystyki mechaniczno-reologicznej włókien węglowych,
- wpływu ich zawartości na właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych,
- oceny parametrów funkcjonalnych warstwy podbudowy asfaltowej.
Projekt został podzielony na cztery zadania realizowane równolegle w Laboratorium Centralnym PORR S.A. i Laboratorium Podwykonawcy (Zakład Technologii Nawierzchni IBDiM). Obejmują one m.in. badania lepiszczy, właściwości mechanicznych MMA, a także wykonanie odcinków testowych z oceną nośności i trwałości eksploatacyjnej.
Efekty i znaczenie
Z efektów projektu skorzystają użytkownicy dróg, pracownicy budów oraz środowisko naturalne. Zastosowanie technologii WMA i włókien z recyklingu:
- redukuje zużycie energii i emisję szkodliwych substancji,
- poprawia trwałość nawierzchni i ogranicza konieczność konserwacji,
- zmniejsza ślad węglowy i wspiera gospodarkę o obiegu zamkniętym.
Finansowanie
- Wartość projektu: 4 153 832,79 PLN
- Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 2 008 539,94 PLN
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
