Elastyczniejsze projektowanie przejazdów kolejowo-drogowych
Rozporządzenie daje zarządcom dróg możliwość zastosowania dodatkowego oznakowania, w tym znaków aktywnych, znaków o zmiennej treści oraz tablic tekstowych. Wprowadza także możliwość stosowania oznakowania poziomego w postaci linii wibracyjnych, progów zwalniających czy nawierzchni w kontrastowej kolorystyce. Dzięki temu możliwe stanie się skuteczniejsze oddziaływanie na percepcję kierowców i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w rejonie przejazdów.
Nowe regulacje dopuszczają również większą liczbę wariantów projektowych skrzyżowań linii kolejowych z drogami. To rozwiązanie ułatwi lokalizowanie przejazdów w miejscach wcześniej niedostępnych, co ma znaczenie szczególnie przy budowie linii kolejowych dużych prędkości. W ten sposób infrastruktura kolejowa nie stanie się barierą ograniczającą dostępność komunikacyjną dla mieszkańców.
Nowoczesne systemy wykrywania przeszkód
Istotnym elementem rozporządzenia są przepisy umożliwiające stosowanie nowoczesnych metod detekcji przeszkód. Wśród nich znalazły się pętle indukcyjne, systemy radarowe, obrazowanie termiczne w podczerwieni oraz czujniki ultradźwiękowe. Nowe technologie mają minimalizować ryzyko kolizji i podnieść standardy bezpieczeństwa na przejazdach.
Ograniczenie ryzyka omijania półrogatek
Na przejazdach kategorii B wprowadzono rozwiązania uniemożliwiające omijanie zamkniętych półrogatek. Stosowanie wysp kanalizujących ruch czy separatorów, które w sytuacjach awaryjnych mogą być przejezdne, ma zapobiegać łamaniu przepisów i zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu.
Trwałe przepisy dotyczące modernizacji linii
Nowe rozporządzenie na stałe wprowadza także rozwiązanie stosowane dotychczas doraźnie podczas modernizacji linii kolejowych. W przypadku czasowego demontażu czujników systemu przejazdowego w torze zamkniętym dwu- lub wielotorowej linii kolejowej nie będzie konieczne ograniczanie prędkości pociągów do 20 km/h, o ile zostaną spełnione określone warunki bezpieczeństwa. Pozwoli to zwiększyć przepustowość i poprawić punktualność pociągów w czasie prac modernizacyjnych.
Nowe standardy bezpieczeństwa
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 9 lipca 2025 r. określające warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych i bocznic z drogami oraz ich użytkowanie, zastąpiło dotychczasowe przepisy. Celem zmian jest ograniczenie ryzyka wypadków oraz dostosowanie krajowych standardów do współczesnych wymagań bezpieczeństwa w transporcie kolejowym i drogowym.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
