Zakres programu i liczba nieruchomości
Proces dotyczy linii kolejowej nr 86 na odcinkach Sieradz Północny – Kępno i Kępno – Czernica Wrocławska. Do udziału w Kolejowym Programie Dobrowolnych Nabyć (KPDN) zostaną zaproszeni właściciele działek zabudowanych, których budynki mieszkalne lub usługowe znajdują się w kolizji z planowaną inwestycją. Według analiz program obejmie około 50 lokalizacji na trasie Sieradz – Kępno i 15 na odcinku Kępno – Czernica Wrocławska. Dla obu odcinków złożono już wnioski o wydanie decyzji środowiskowych, a prace projektowe są na zaawansowanym etapie.
Zasady wykupu nieruchomości
CPK deklaruje, że proces nabywania gruntów będzie prowadzony z uwzględnieniem interesów właścicieli. Spółka sfinansuje wyceny nieruchomości, przeprowadzi negocjacje i podpisze protokoły uzgodnień, a następnie sfinalizuje zakupy. Właściciele będą mogli wybrać jedną z dwóch form rozliczenia. Pierwsza przewiduje wykup według wartości odtworzeniowej, nieuwzględniającej stopnia zużycia budynku. Druga zakłada możliwość zwiększenia wyceny przygotowanej przez niezależnych rzeczoznawców – o 20% dla gruntu i o 40% dla naniesień, takich jak domy, budynki gospodarcze, ogrodzenia czy roślinność uprawna. Zawsze wybierana będzie opcja korzystniejsza dla właściciela.
Dotychczasowe efekty programu
Doświadczenia z dotychczas realizowanych programów pokazują duże zainteresowanie właścicieli. W przypadku lotniskowego Programu Dobrowolnych Nabyć spółka nabyła już 2150 działek o łącznej powierzchni 2026 ha, co stanowi ponad 52% gruntów objętych decyzją lokalizacyjną dla lotniska CPK i zachodniej części węzła kolejowego. Dla samego obszaru lotniska zakupiono już 59% działek. Z kolei w Kolejowym Programie Dobrowolnych Nabyć, wdrożonym w listopadzie 2024 r. na odcinku Warszawa – Łódź, spośród 206 zakwalifikowanych działek właściciele 196 zgłosili chęć uczestnictwa, a do końca sierpnia br. nabyto 100 nieruchomości o łącznej powierzchni 113 ha.
Harmonogram realizacji linii „Y”
Zgodnie z harmonogramem CPK linia dużych prędkości „Y” z Warszawy do Łodzi przez CPK ma zostać oddana do użytku w 2032 r., a jej przedłużenie w kierunku Poznania i Wrocławia – w 2035 r. Kluczowym elementem przygotowań jest obecnie proces pozyskiwania gruntów, który umożliwi poprowadzenie linii w nowym śladzie, odpowiadającym wymaganym parametrom technicznym Kolei Dużych Prędkości.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
