Czujniki czadu i dymu – nowe przepisy i obowiązki
Zgodnie z rozporządzeniem MSWiA obowiązek stosowania autonomicznych czujek dymu i czadu obejmuje wszystkie budynki oddane do użytkowania po 23 grudnia 2024 roku. W lokalach istniejących przed tą datą wymóg wejdzie w życie 1 stycznia 2030 roku.
Jak przypomina inż. Jacek Podyma, rzeczoznawca ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych, w przypadku obiektów oddanych do użytku po wskazanym terminie czujki muszą być już zamontowane. Dotyczy to także lokali mieszkalnych pełniących funkcję hotelową – w ich przypadku termin upływa 30 czerwca 2026 roku.
Skala zagrożeń potwierdzona statystykami
Według danych PSP w 2024 roku w budynkach mieszkalnych doszło do ponad 29,2 tys. pożarów. Zginęło 295 osób, a ponad 2 tys. odniosło obrażenia. Odnotowano również 12,3 tys. pożarów sadzy oraz ponad 4 tys. incydentów związanych z emisją tlenku węgla, w których poszkodowanych zostało 1,2 tys. osób, a 43 poniosły śmierć.
Eksperci podkreślają, że autonomiczne czujki dymu i czadu znacząco zwiększają szanse na uniknięcie tragedii. Jak wskazuje Jacek Podyma, jednym z przykładów skuteczności była akcja ratownicza podczas pożaru w Poznaniu, gdzie dzięki działającym czujkom udało się uratować wielu mieszkańców.
Jak prawidłowo zamontować czujniki?
Państwowa Straż Pożarna zaleca instalowanie czujników czadu w pomieszczeniach, gdzie może on powstać – m.in. w kotłowniach, łazienkach z podgrzewaczami gazowymi, kuchniach czy przy kominkach. Najlepsze miejsce montażu to ściana na wysokości wzroku, ok. 2 m od źródła zagrożenia.
Czujki dymu powinny być umieszczane na suficie – najlepiej w centralnym punkcie pomieszczenia lub w korytarzach w pobliżu sypialni. W budynkach wielokondygnacyjnych należy montować minimum jedną czujkę na każdej kondygnacji.
Potrzeba aktualizacji przepisów
Zdaniem ekspertów przepisy przeciwpożarowe powinny być stale dostosowywane do zmian w prawie budowlanym i rozwoju technologii. Obecnie obowiązek instalacji systemów sygnalizacji pożarowej dotyczy m.in. garaży z punktami ładowania pojazdów elektrycznych, które muszą być połączone z właściwymi jednostkami PSP.
– Przepisy techniczno-budowlane powinny obejmować zarówno rozwiązania obligatoryjne, jak i fakultatywne, dostosowane do poziomu ryzyka – podkreśla Jacek Podyma.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
